Länge leve den kommersiella julen!

Inlägg #1: Postat: 2003-12-23 00:08:00
Ida Johansson
Om denna historian om julen stämmer ska kolla upp det själv också och människor verkligen firade julen för det syftet skulel jag inte ha några problem med det. Fast problemet ligger inte bara i att det är en kristen högtid eller vad ordet jul innebär, det är fortfarande hyckleri.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-23 08:44:00
Fredrik Vargas Friberg
Som sagt, det som firas är inte Jul, utan Jesus födelse. Jul firar man för hopp om bättre ljua tider, med ett år skall komma med bra skördar-
Som sagt, jag håller på min tradition Julen o firar den 21a december vilket är jädrans kul :
Inlägg #3: Postat: 2003-12-23 10:29:00
Ida johansson
men snälla du vi har ju kommit att kalla "jesu födelse" för jul. Man måste nog vara född på 1800-talet för att fira den tradition du påstår dig fira
Inlägg #4: Postat: 2003-12-27 11:53:00
Fredrik Vargas Friberg
*s* Nej sådant fall född på 1750-talet, då kalendern reviderades för att passa de kristna som styrde i konungariket Sverige. Som kultur, slå upp ordet Jul och dess historik, så kommer du få se en annan bild. Samt kolla va de kristna tycker om Julen. Däremot så blev julen kommersiell på 1800-talet, då ex Granen kom från tyskland och vi började äta Engelska kakor etc. Själv är jag traditionalist o firar den jul som finns ute i bygderna, eller i olika julgästabud som hålles i storstäderna. Fredrik
Inlägg #5: Postat: 2003-12-28 13:05:00
karin Dahlin
Enligt en del urgamla seder och bruk, firas vintersolståndet istället för eller tillsammans med Julen och allt vad det innebär. I år var den mörkaste dagen/dygnet den 22 december..så nu kan det bara bli ljusare igen.
Kari
Laddar...