Feministiskt självförsvar behövs

Inlägg #1: Postat: 2003-12-21 18:50:00
Man, forts.
Låt oss tänka oss följande scenario: Lisa kommer till jobbet i en kort kjol. Snygge Olle kommenterar detta genom att säga att Lisa är sexigt klädd. Lisa uppfattar då detta som en fullt legitim komplimang och känner sig smickrad, eftersom hon uppfattar Olle som attraktiv.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-21 18:53:00
Man, forts.
Men, när fule Pelle som Lisa absolut inte uppfattar som attraktiv säger samma sak känner sig Lisa kränkt och äcklad över att en man hon inte är attraherad av ger uttryck för sexuella tankar/känslor gentemot henne. Lisa skulle då kunna hävda att hon blivit "sexuellt trakasserad" av Pelle.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-21 18:55:00
Man
Är det scenario jag beskrivit ovan rimligt? Är det rimligt att Pelle i denna situation skulle kunna anklagas för sexuella trakasserier? Jag är rädd för att Pelle faktiskt skulle kunna bli anklagad för att ha trakasserat Lisa sexuellt i en dylik situation. Och det visar på faran i att använda ett så oklart och luddigt begrepp som "sexuella trakasserier" när man formulerar lagar och förordningar.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-21 18:58:00
Man
Vad jag menar är alltså att det blir en mycket hög grad av godtycklighet i vad som anses som "sexuella trakasserier" p.g.a. begreppets oklara natur. Och det är förstås mycket farligt ur rättssäkerhetssynpunkt.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-21 19:35:00
Suss
Jag har för mig att det är kvinnan eller mannen! som själv bedömer om hon /han blivit kränkt av blicken, kommentaren eller den fysiska kontakten. Lite klent och luddigt kan man tycka, men så definieras det tror jag.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-23 00:55:00
Farbror Blå
Det är ändå skönt att se att det finns kvinnor som tar mäns farhågor på allvar och vill föra en seriös diskussion? Eller?
Inlägg #7: Postat: 2004-01-02 01:29:00
Nisse
Just den problematik du pekar på - att det handlar om fullkomligt godtycke och en fråga om bristande rättsäkerhet när kvinnors aldrig mäns känslor inför vad de upplever, blir avgörande för fördömanden - tas upp av Daphne Patai i boken "Heterophobia - sexual harassment and the future of feminism". Hon - som tidigare var genusfeminist - pekar på att vi börjar få ett klimat - särskilt vid universiteten - som liknar de värsta dystopierna som skrivits.
Inlägg #8: Postat: 2004-01-02 01:30:00
Nisse
-Man ska akta sig j-igt noga som man för vad man säger. Innan feminismen fick grepp om lagstiftningsverktyget i Sverige var det viktigt att man ! kunde veta på förhand vad som är brottsligt och inte, men nu är det andra tider och viktigare att några ur patriarkatet sätts dit som hämnd för att kvinnor "förtrycks".
Inlägg #9: Postat: 2004-01-03 12:57:00
RM
Men ge då fan i att kommentera kvinnors klädsel och kroppar! Särskilt på arbetsplatser, för det har nog inget med jobbet att göra om man inte är fotomodell.
Laddar...