Inlägg #1: Postat: 2003-12-17 12:52:00
|
Thomas L. Aabo |
Borde inte vara så svårt att ta reda på hur styrelsen för SL tillsätts. Jag misstänker politiskt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-17 12:53:00
|
Plankare |
Höj kommunalskatten med en 1 procent och gör kommunaltrafiken gratis!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-17 14:59:00
|
Sofia |
Lustig logik, det där. Men SL har just bytt leverantör för bla bättre drift i tunnlarna, ett system som kommer att ersätta tre stenålderssystem. Kanske får de nu både tid och pengar över för att se över andra brister...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-17 18:11:00
|
Tommy Wennerstierna |
Eftersom de utländska ägarna, Connex m fl har vinst- och avkastningskrav så måste x antal procent av SL:s pengar gå till de utländska ägare som driver entrepenaderna av tunnelbana, bussar etc. Allt inom SL borde vara ägt och drivas kommunalt eller statligt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-17 19:13:00
|
Mike |
En prishöjning speciellt kombinerad med marknadsföring som gör att något upplevs som mer exklusivt av de presumtiva kunderna kan faktiskt höja både vinst och försäljningssiffror jämför Renat och Absolut. Men det medges att det inte är så troligt att det fungerar när det gäller kollektivtrafik.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-18 08:24:00
|
Per W |
Grundproblemet är att SL är till 50 skattesubventionerat och en del av Stockholms läns landstings ekonomi, som ödelades av den förra politiska majoriteten. Kalkylen bygger på att SL är ett monopol och de flesta resenärerna "måste" ha ett periodkort. Höjningen av biljettpriset syftar till att få över folk från biljetter och häfte till periodmärket som fortfarande är billigt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-18 12:03:00
|
Dennis |
JJ tycker man ska betala för sig själv och inte för andra. Riktigt så, men för oss som åker korta sträckor dagligen så är situationen en annan. Månadskortet räcker till att åka överallt i länet, men då de flesta pendlar mellan två punkter varje dag så borde det finnas olika priser på kortet. SL har redan ett zonsystem där man stämplar för resans längd så det går nog att applicera detta zonsystem även på månadskortet. Betalningsviljan skulle nog öka om alla betalade för det de faktiskt utnyttjade.
|
|