|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-16 20:08:00
|
|
Viktor forts. |
Tidigare i kapitalismen var varuproduktionen den viktigaste och som gav livskraft åt kapitalismen i form av höga profiter och högt mervärde. Mervärdet skapas av människorna, inte av maskinerna. När maskinerna tar mer och mer över av det mänskliga arbetet försvinner även mervärdet och profiterna minskar. Kapitalismen måste ackumulera kapitalet som är systemets livskraft.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-16 20:09:00
|
|
Viktor forts. |
Vi närmar oss brytpunkten därför måste kapitalismen vända sig till ickeproducerande vård, skola mm. områden för att hämta kapital till den ackumulationen som i detta fall är ren scenmanövrering, därför behövs privatiseringarna. Vi ska öka konsumtionen, trots att naturresurserna inte räcker till, är också ett sätt att öka ackumulationen till kapitalismens altare.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-16 20:10:00
|
|
Viktor forts. |
Kapitalismen är i kris, mervärdet sjunker, ackumulationen blir mindre, kapitalismen söker förvirrat nya metoder. När Berlinmuren föll trodde de flesta på dans på rosor, kapitalismen fick nya marknader, med det blev ett fiasko. Modern kapitalism behöver inga nya marknader, så som var fallet tidigare. Det finns fortfarande vissa hål i världen, som Kina t.ex. där kan man kanske ackumulera kapitalet en tid. Det bli bara en belastning som öststaternas utveckling har visat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-16 20:12:00
|
|
Viktor forts. |
Mänsklig arbetskraft är inte nödvändig och därför finns det inte underlag för mervärde och kapitalackumulation. Detta ser jag som bakgrund till att nyliberalismen uppstod, kapitalismen måste räddas är deras mening. Kapitalismen tar kål på sig själv genom att maskinerna tar över och mervärdesproducerande människor försvinner från produktionsapparaten. Varje samhälle bär i sitt sköte det nya samhället som växer fram från det gamla och som bildar en revolutionerande kraft och störtar
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-16 20:13:00
|
|
Viktor forts. |
det gamla odugliga samhället och dess produktionsförhållanden. Det var något som kanske ”väcker tankar som jag kan spinna vidare på”. Beträffande de tre institutionerna så kan man privatisera i för sig stora områden, men grunden, ”vålsdmakten”, måste kapitalismen sköta gemensamt i ett kapitalistiskt samhällsystem. I det nya samhället försvinner staten, den åsikten gav filosofen Marx en gång i tiden. ”den som lever får . se”!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-17 08:21:00
|
|
Jan Schmidt |
Mmm... mycket och tänkvärt. Återkommer kanske i någon form när jag tänkt vidare. Tack, Viktor!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-17 10:13:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Viktor har inte läst eller förstått nationalekonomi.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-17 12:51:00
|
|
Viktor |
TLA, du borde precisera dig och inte bara slänga korta intetsägande repliker med undermeningen eller ett dolt budskap, att vederbörande har inget förstånd. Annars blir det nog "Bushmenvarianten" med lovord från dig som jag kommer att svara med.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-17 12:55:00
|
|
Viktor |
TLA. Tror du att den nationalekonomin som västvärlden ser som den enda rätta verkligen är den enda rätta. Det låter som fundamentalistiska religionsförespråkare.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-17 13:23:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Viktor svar 8. I månader försökte jag behandla dig som andra och allt man fick som svar var antingen komplett irrellevant, eller citat som inte hade med saken att göra, eller att du svarade i öster då man frågade i väster. Du har förverkat all rätt till att bli behanfdlad av mig likvärdigt med andra.
Även en ängels tålamod tar slut.
Sista du kan göra är att anklaga mig för något du gör till 99
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-17 13:24:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Viktor svar 9. Gång på gång får du mig att le. Du är den siste av som ska anklaga andra för att låta som en fundamentalistsk hällörad person.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-17 13:42:00
|
|
Jan Schmidt |
Men Viktor har en poäng - nog finns det ett stort mått av fundamentalism i den nyliberala synen på ekonomi och ekonomisk politik. Och jag tycker det verkar som om Viktor förstår mer av nationalekonomi än vad du riktigt inser, Thomas L Aabo
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-17 14:51:00
|
|
Thomas L. Aabo |
JS, du missar tydligen helt att Viktor låter som en mullah och utropare i en Minaret.
Kanske svårt för dig att se då det gäller en av "de dina".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-17 14:56:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jan, angående nationalekonomi, du ser det du vill se.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-12-17 15:04:00
|
|
Jan Schmidt |
Nu var det ju kapitalistisk eller nyliberal fundamentalism det handlade om, inte Viktors...
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-12-18 09:18:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jaha och? Men Viktors smög sig in här och då får man vara beredd på att bli kommenterad.
|
| |