|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-16 10:36:00
|
|
ylva |
vi brukar väl stå på samma sida, hehe.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-16 10:44:00
|
|
Calle |
Er inlevelseförmåga med det Irakiska folket är tydligen inte stor: Vänta istället till ni får er egen familj våldtagen och mördad! Då kanske ni förstår bättre.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-17 07:15:00
|
|
Per W |
Svar 2: Just det! Låt brottsoffren bestämma straffet! Då kan den jävla biltjuven få de 15 år i fängelse som just du som bilägare tycker han ska ha.
Och klotter! Livstid tycker nog SL-passagerare och fastighetsägare.
Äntligen rättvisa!
Låt lynchmobben regera!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-17 09:34:00
|
|
Jan Schmidt |
Det brukar vi i coh för sig, Ylva. Men jag hade nog gillat den här artikeln ändå. Och jag tycker att Calle gör fel när han vill göra frågan om för eller emot dödsstraff till en fråga om empati och inlevelseförmåga. Det vore fruktansvärt om jag skulle få min egen familj "våldtagen och mördad" men det vore faktiskt ännu värre om det skulle göra mig till en blodtörstig, hämndlysten dödstraffsförespråkare...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-17 11:34:00
|
|
ylva |
calle: det var en lustig syn på rättssystem och domar...dessutom så är det ren psykologi att det inte blir som en upprättelse.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-17 13:40:00
|
|
Calle |
Om du, Ylva, kommer hem en dag och hittar din familj bestialiskt mördad och du finner gärningsmannen våldtagande din syster för att sedan i din åsyn skära halsen av henne, skulle du då inte, om du hade tillgång till ett skjutvapen, använda dig av detta? Eller skulle du bara lugnt sätta dig vid telefonen och ringa polisen? För du vill ju inte döda!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-18 08:36:00
|
|
Per W |
Svar 6: Självförsvar och handlingar i en starkt känslomässig akut situation kan inte ligga till grund för vilka straffsatser vi skall ha och för vilken grundsyn vi har på livet och männsikovärdet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-18 08:39:00
|
|
Per W |
Skall vi alltså släppa ut Saddam till en lynchmobb på gatan och skall vi låta brottsoffer bestämma straffnivån? Jag älskar min BMW och den jävla biltjuven skall minsann ha livstid...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-18 11:16:00
|
|
Calle |
Domstolar, Per W. Ingen domstol dömer en biltjuv till livstid! En domstol ska också döma Saddam! Förhoppningsvis till döden, ty det är precis det han förtjänar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-18 13:43:00
|
|
daniel. |
"Jag kan inte förstå att man kan förespråka dödsstraff". Rent humanistiskt och moraliskt förstår jag din ståndpunkt eftersom jag själv är motståndare till dödsstraff. Men jag kan ha full förståelse för att vissa personer i vissa situationer faktiskt kan förespråka döden. Jag kan inte förstå däremot att du aldrig kan begripa det, som du skriver, Jan.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-18 13:45:00
|
|
daniel. |
Om någon som får sin familj utplånad av en mördare så kan jag förstå att denne någon vill se mördaren död. Om en kurd fick sina släktingar och vänner ihjälgasade av Saddam så kan jag förstå att de vill se honom död.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-18 13:47:00
|
|
daniel. |
När man säger att man "aldrig förstår" så sätter man sig på väldigt höga hästar och visar snarare förakt mot dom som har haft någon närstående som har blivit dödad av en annan människa. Jag förstår däremot att man i extrema situationer kan önska livet ur någon annan.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-18 13:48:00
|
|
daniel. |
Jag försvarar dock inte dödsstraff på något sätt eller rättfärdigar det. Men jag förstår. Jag förstår mekanismerna hos de som drabbas.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-18 21:24:00
|
|
Calle |
Jan S är tydligen inte bara politiskt begränsad, han tycks även i hög grad vara en känslomässig krympling! Har man inte inlevelseförmåga nog att förstå massmördares offer och deras högst rättmätiga känslor då har man verkligen ett iskallt hjärta!
|
| |