Kommunisten Lars Ohly

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-12-13 20:53:00
Fredrik Vargas Friberg
*skratt* Jaru, Kaj, på sätt o vis är det rätt, men utöver galna personer i Nazismen så ingår fortfarande rastänkandet rasism. Vilket då hindrar dem från att vara demokratiska.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-13 22:51:00
Mike
Ok fascist då. Kommunismen är ju en form av fascism så det är ju lite redundant, men alla fascister är ju inte kommunister, i strikt mening. Kommunismen innebär ju ofrånkomligen ett upphävande av individens grundläggande mänskliga rättigheter.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-14 00:56:00
Viktor
Vad det inte den tionde vi skulle fira Mänskliga rättigheters födelsedag, den smög ganska så tyst förbi. Kommunisternas bidrag till dokumentet var arbete åt alla, bostad åt alla, skola för alla mm. Kapitalisblocket bidrog att man får skrika fritt på gatorna. Lite hårddragen men sant.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-14 01:39:00
Fredrik Vargas Friberg
Fascismen bryter mot rätten att föra sin personliga talan som exempel. Enmanationstolkningen, där människan har rösträtt, enligt demokratisn kärna. Kommunismen skall efter proletariatets diktatur överlämnas i demokratisk ordning. JAG anser att kommunism är okej men bättre alternativ finns att ha som redskap till att nå demokrati.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-14 01:40:00
Fredrik Vargas Friberg
Därmed är min tolkning att Kommunistpartierna kan kalla sig mer demokratisk än dagens nuvarande riksdagspartier. DÄREMOT har Kommunisterna demokrati. /Fredrik
Inlägg #6: Postat: 2003-12-14 01:43:00
Fredrik Vargas Friberg
fort svar 5: Att kommunismens demokrati begränsar sig med ledare, vilket gör att de inte kan uppfylla den sista viktiga spiken, som demokratin kräver. Fredrik
Inlägg #7: Postat: 2003-12-14 10:51:00
Viktor
Fortsättning på svar 3. Det är fritt fram att skrika på gatorna, polisen kommer och provocerar till bråk. 250 demonstranter låses i container, så kraftfull var den paragrafen i Mänskliga rättigheter. Nu är kommunistblocket borta och rätten till arbete har ytterligare försvagats. De finns starka krafter inom borgerligheten för att revidera dokumentet, bl.a. vill det ha bort rätten till arbete.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-14 14:42:00
Mike
"Rätten att skrika och bråka på gatorna" så mycket respekt har kommunisten Viktor för yttrandefriheten. Kommunisterna talar alltid tyst om rätten till ditt liv din person, din egendom, yttrandefriheten mm det är rättigheter som i Viktors idealvärld "flyttas över" som Jan Schmidt brukar säga till kollektivet. I utbyte ska de förse dig med ett arbete! Jag spyr.....
Inlägg #9: Postat: 2003-12-14 14:47:00
Mike
Viktors "rättigheter" är i själva verket "entitlements" som kräver att någon annan är skyldig att ge dig arbete, ge dig skola och ge dig bostad. Denna någon har inga rättigheter utan blir i realiteten din slav. Vilket är vad kommunismen innebär, vi ska vli varandras slavar och slavdrivare. Den odugligaste ibland oss blir den grymmaste slavdrivaren och den dugligaste blir den uslaste slaven.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-15 06:54:00
Jan Schmidt
Snälle herr Mike, om Ni nödvändigtvis ska citera mig ska Ni göra det i sammanhang där det är relevant, och gärna korrekt också! Annars ser jag helst att Ni låter bli! Jag skriver inte för att ge Er argument för Era egna åsikter.
Inlägg #11: Postat: 2003-12-15 07:01:00
Jan Schmidt
F ö kan jag förstå att Ni, såsom varande en kapitalismens propagandör, inte anser att arbete är en mänsklig rättighet, kapitalisterna månar ju om arbetslösheten för att hålla nere lönerna, men då tycker jag att Ni ska propagera för denna Er ståndpunkt i stället för att komma med felaktiga påståenden om andras åsikter! Er tolkning av kommunismens syn på arbete är fel från början till slut.
Inlägg #12: Postat: 2003-12-15 09:15:00
Thomas L. Aabo
JS svar 10. I en debatt är det fritt fram att citera varandra.
Inlägg #13: Postat: 2003-12-15 19:11:00
Mike
Jan "Petimetern" Schmidt kanske kan vara så god att förklara för oss dumma kapitalister hur "rätten till arbete" ska realiseras utan att andra rättigheterer inskränks.
Inlägg #14: Postat: 2003-12-16 06:37:00
Jan Schmidt
Vad, TLA, äger jag inte mina egna ord? Jag trodde ni liberaler försvarade äganderätte..? Ska man citera, ska det fan vara korrekt.
Inlägg #15: Postat: 2003-12-16 06:40:00
Jan Schmidt
Nej, herr Mike, varför skulle jag göra det? Frågan är nämligen fel ställd - det finns inget som helst samband mellan rätten till arbete och inskränkning av andra fri- och rättigheter utom möjligen kapitalistens "rätt" att fritt anställa och avskeda folk, och det kan de gärna ha.
Inlägg #16: Postat: 2003-12-16 15:29:00
Mike
OK så företagare kapitalister ska tvingas att anställa, eller behålla personer i anställning, som de inte har användning för. Det anser jag vara en grav inskränkning i deras såväl som de anställdas rätt att ingå i frivilliga överenskommelser och ingen liten skitsak. Om "kapitalisterna" då inte väljer att driva företag under dessa förhållanden utan istället kräver sin rätt till arbete och bostad som alla andra vad gör du då?
Inlägg #17: Postat: 2003-12-16 15:32:00
Mike
Angående citatet i svar 8 så var det som JS korrekt påpekar inte ordagrant. Men i andemeningen stämmer det som var och en kan konstatera i denna tråd: Länk: sourze.se Se svar 73.
Inlägg #18: Postat: 2003-12-17 13:39:00
ylva
angående att individen försvinner i kommunismen...läs marx.
Inlägg #19: Postat: 2003-12-17 16:27:00
Kaj
Marx och Engels var verksamma i mitten på 1800-talet. Vi skriver snart år 2004, Ylva! Vi behöver lösningar för vår tid, inte gammal reaktionär skåpmat från den tiden!
Inlägg #20: Postat: 2003-12-18 10:21:00
ylva
det jag menar är att om du läser en del av dessa två så kommer du inse att det inte alls innebär ett förintade av individen. självklart måste ideer förnyas men jag menar att du kanske borde läsa på om ämnet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...