|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-13 15:51:00
|
|
Viktor forts. |
Nazisternas ledstjärna var det ariska folket, moderaternas ledstjärna är marknadsekonomi. Gemensamt för båda är ett blomstrande privat näringsliv som tillverkar de mest fascinerande massförstörelsevapen. USA:s privata näringsliv är ett praktexemplar. Kommunisterna hade helt andra planer men som krossades av ca 14 kapitalistländers anfall mot det nybildade Sovjetstaten.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-13 15:52:00
|
|
Viktor forts. |
Resurserna gick åt att skydda säkerheten. Därifrån kan man leda resonemanget ända till omvandlingen från demokrati till diktatur och kollaps. Min mor berättade att när hon var i tio år berättade man att Ryssland var så litet att när man tittade från tornet i Kreml kunde man se hela Ryssland, säker att göra med önskan att dessa 14 länder skulle krossa den nya staten. Det blev annorlunda.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-13 15:53:00
|
|
Viktor forts. |
Nu är USA hotat, lagar som inskränker mänskliga rättigheter är vardag idag och värre blir det. USA:s näringsliv kan producera de bästa vapnen men mot terrorism har de inget att sätta emot. Jag är lite rädd att utvecklingen i USA går åt samma håll som i Sovjet. Östatsdiktaturerna var inget annat än en skyddsmur för att skydda Sovjet. USA är ännu känsligare, kommer du ihåg Kubakrisen när Kennedy hotade med atomvapen, så nära får inte fienden komma, man satte till och med världsfreden på spel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-13 16:22:00
|
|
Viktor |
Förresten Ramona, du är kanske rädd för prästsonen Ohly och inbillar dig att se likheter med den georgiska prästsonen Stalin. Men jämför istället Bush och Stalin, bägge var och är så rädda. Lite skillnad finns det, Stalin var ateist och Bush är djupt religiös.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-13 16:56:00
|
|
Ramona Danlén |
Ibland behöver det inte vara svårt Viktor.
Alla som kallar sig kommunister är ateister,vad jag vet. Jag är själv judisk ateist.
Det svåra är att i mina ögon att tro att alla ska vara lika och ha samma behov. Vi är individer med olika behov och hjärnor. Alla kan inte få nobelpriset i kemi eller fysik. Du borde förstå varför!Gör du inte det är du bortom all möjlighet att samtala med.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-13 17:45:00
|
|
Viktor |
Den största feluppfattningen är att kommunister vill att alla skall vara lika. Helt fel! Alla ska ha lika möjligheter oavsett tjockleken på plånboken. Dom som har lyckats att spekulera i aktier och liknande och lyckats skaffa sig en stor förmögenhet, dom ska inte ha några privilegier. Alla skall ha samma mänskliga rättigheter. Så är det inte idag, inte ens i Sverige, USA är helt ute och cyklar.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-13 19:41:00
|
|
Yohannis Petersson |
På vilket sätt har "dom som spekulerar i aktier" med mera, mer priviligier än andra?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-13 20:50:00
|
|
Fredrik Vargas Friberg |
Ramona. Jag tycker din artikel var bra, MEN jag håller inte med dig. Ett tillägg ang svar 5 "Jag är själv judisk ateist." För det första så förnekar du religion genom att kalla dig Ateist, men vill ändå kalla dig Jude? Jude är bara en RELIGIÖS beteckning och inte en folk eller rasbeteckning. En människa som oftast är religiöst judetroende är oftast en Israel eller rättare sagt en Semit släkt med Palestinierna. Men raser existerar inte, då vi är lika mycket släkt med oss alla andra. /Fredrik
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-14 10:30:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag kan komma på några, Yohannis: Ingen moms på aktiehandel, nästan ingen skatt på aktiehandel vad är den nu, 1 ?, ingen skatt på kapital som är bundet i aktier s k arbetande kapital, låg förnögenhetsskatt som har goda chanser att bli lägre. Blir man tillräckligt rik slipper man förmögenhetsskatt helt och hållet. Verkar mycket mera gynnsamt än att kursa julgranar...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-14 17:04:00
|
|
Rakel |
Jag är vänsterpartist och djupt kristen...det är synd att du ska ha allt i svart eller vitt...ibland tror jag att du blir tillfrågad av Sourze att skriva sjuka artiklar bara för att få massa mothugg...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-14 17:05:00
|
|
Rakel |
Kallar du dej dessutom för Jude, där Judarna ska vara Guds folk och så är du ateist...det måste vara plågsamt att vara så splittrad som människa. Men det märker jag ofta i dina texter...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-14 20:51:00
|
|
Yohannis Petersson |
JS:
Aktiehandeln beskattas visst, 30 procent kapitalskatt på alla transaktioner. Lika hög skatt som du och jag betalar för ränta på vårat sparkapital. Sålänge ett kapital är bundet i ett företag, ser jag ingen anledning till beskatta mer än den skatt som idag dras på företagets investeringar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-14 20:58:00
|
|
Yohannis Petersson |
Så förmögenhetsskatten:
Som jag tidigare klargjort har förmögenhetsskatten spelat ut sin ideologiska och praktiska roll. Inte minst när mångmiljonärer och miljarder slipper undan den, men pensionärer som lever under avsevärt knapprare förhållande skall tvingas fly från sina hem på grund av en för hög förmögenhet och fastighetsskatt. Vad tycker du om det, Jan?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-14 22:12:00
|
|
Jan Schmidt |
Men den kapitalskatten kommer ju storfräsarna undan genom att kvitta förluster mot vinster, det är ju basic inom "börskunskap" eller vad man ska kalla ämnet... Jag tycker naturligtvis synd Greta, eller vad hon hette, som måste sälja socialdemokraternas hus, men vet också att hon är rätt ensam... Och fastighetsskatten är 1 procent på taxeringsvärdet, du kan inte påstå att det är särskilt högt!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-12-14 22:17:00
|
|
Jan Schmidt |
Att de allra rikastre slipper förmögenhetsskatt är ett mycket dåligt skäl att avskaffa den; Låt dem betala i stället! Man skulle t o m kunna differentiera den och göra den progressiv! Då kanske Greta skulle kunna bo kvar hos sossarna!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-12-14 22:27:00
|
|
mikael |
det var bland det dummaste jag hört. 1 i skatt säger ju ingenting om skattesumman. om taxeringsvärdena gå ner med 90, och skattesatsen höjs till 10, har man då höjt skatten?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-12-14 22:28:00
|
|
mikael |
och allt ska väl ställas i relation. med ditt resonemang kan man beskatta vad som helst, så länge skattesatsen är låg ska man vara glad över att man betalar så lite i skatt
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-12-14 22:32:00
|
|
mikael |
svar 14. basic "börskunskap": vinst 1000 kr, förlust 1000 kr. Ansamlad vinst1000-1000 0 kr. ingen vinst har skett, men bör alltså beskattas ändå...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-12-14 23:10:00
|
|
Lars |
Jan Schmidt är inte bara en politisk idiot, han är även en ekonomisk sådan. Därför är debatter med honom oftast meningslösa!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-12-15 07:10:00
|
|
Jan Schmidt |
Bra, "Lars", ytterligare en sådan där konstruktiv replik som leder nånstans. Håll dig för fan borta från debatten då, idiot!
"mikael", svar 16: 1 i skatt säger väl en hel del; bl a säger den att folk inte betalar så mycket i fastighetsskatt som moderaterna vill få oss att tro eftersom taxeringsvärdena på hus inte är så värst höga utom i vissa områden i storstadsregionerna och ett och annat rikemansreservat i Skåne t ex.
|
| |