Politikerns Licens to kill

Inlägg #1: Postat: 2003-12-13 14:23:00
Johan S
Tänker i första hand på ett fall jag fick reda på härrom veckan om en narkoman som skulle bli mamma. Det var inte första gången heller tydligen. Utan en gång av många. Socialen hade redan placerat ut de fyra föregående barnen. Redan i moderlivet smider de planer för att ge de femte en så god uppväxt som möjligt - och det inte tillsammans med sin biologiska mor.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-13 14:24:00
Johan S
Fråga till FVF, skulle tvångssterilisering vara en bra sak i något fall? Exempelvis om man hindrar någon från att sätta barn till världen som riskerar livslångt lidande i drogrelaterade hjärnskador?
Inlägg #3: Postat: 2003-12-13 20:01:00
Fredrik Vargas Friberg
Svaret är Nej och åter Nej. Vad är din frihet värd? Är friheten mer värd än pengarna som skulle kunna ges för rehabilitering och få mamman att bli drogfri? Mitt svar är Ja, din frihet är mer värd än pengar. Men din fråga bör inte klandras, man måste ställa den frågan. mvh Fredrik
Inlägg #4: Postat: 2003-12-14 14:29:00
Johan S
Tyvärr går ju inte alla problem att lösa med pengar. Inte heller med lagstiftning eller annat formelt. Att bota någons beroende kan nog vara så gott som omöjligt i många fall. Oavsett hur mycket pengar man satsar på detta. Sterilisering däremot är t.o.m billigt...
Inlägg #5: Postat: 2003-12-14 18:31:00
Fredrik Vargas Friberg
Hm Okej, jag accepterar den linjen. Men. Men. Jag tänker inte övertyga dig, och tänker inte bry mig värst mycket, än så här: Jag Fredrik, har alltid tänkt att jag inte skall klandra människor, då jag har brister alla har. Men om jag lär mig att acceptera mina brister och försöker göra något, så kan jag också ge förslag till mina medmänniskor om hur man kan få ex. ett bättre samhälle. Mitt förslag att du inte kan mäta med samma linjal Pengalinjalen när du ska hjälpa den drogBeroende mamman.
Laddar...