|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-11 13:37:00
|
|
Jolin |
Hur som helst, konstigt är det hur vi kan engagera oss så djupt i gamla kristna seder när vi inte ens tror. Många säger att "det är ju så trevligt med en fest mitt i vintermörkret, sen behöver man inte se det som nåt religiöst". Men ändå ska de pynta med julkrubba och änglar och allehanda kristna attribut...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-11 14:25:00
|
|
Biff |
Jag tror inte det är så många som förknippar julen med kristendomen längre. De vanligaste julfenomenen är ju tomtar, granar och ljus... och röda dukar och gardiner förstås. Allt mer sällan ser man änglar och julkrubbor nu för tiden... Ok för adventsstjärnan, men en stjärna kan ju betyda så mycket och andra sidan... hyllning till svt? Lucia går snarast ut på att festa.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-11 15:16:00
|
|
Lucia |
Luciafirandet startades av Ivar Krüger 1927 som ett reklamjippo för en av hans tidningar. Han fixade en skänhetstävling där de som inte vann kunda vara med och sjunga en italiens folkvisa han snott ihop en märklig svensk text till...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-11 16:01:00
|
|
Dan |
Ingen människa i Sverige tvingas fira en kristen jul så vad är problemet? Hoppa över julen helt om ni vill! Vi som vill fira en gammal kristen tradition, gör det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-11 19:27:00
|
|
Jolin |
Det är väl ingen som sagt att det är ett problem? Jag tycker bara det är lite lustigt.
|
| |