|
Inlägg #21: Postat: 2003-12-12 08:52:00
|
|
Mange |
Man kan inte hjälpa någon om man inte vet vad just den personen behöver. Det är bla därför som politikernas försök att stödja sk "svaga grupper" sällan lyckas. Troligen är en annan viktig anledning att dessa politiker egentligen inte bryr sig...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-12-12 10:23:00
|
|
Nöff, nöff! |
Ha, ha, ännu en påläggskalv från den socialdemokratiska ladugården som leker humanist. Världen är grym och rättvisa existerar inte och ju snabbare vi inser detta och ser till att slipa armbågarna dessto bättre kommer det att gå för oss och de våra.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-12-12 18:27:00
|
|
Mike |
Helt rätt Mange! Vad Anton L och Ardalan S förespråkar är ju inget annat än att majoriteten rånar minoriteten. Det är en orättvisa jag anser värd att kämpa emot.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-12-15 14:52:00
|
|
Anton L |
Mange: Ok, sunkig parallell jag var väl inte helt nykter. Men ändå, vad allt bubblar ned till är en etisk grund på vilken vi bygger såväl lagar som politik lagstiftning. Jag vill se en stärkt etisk medvetenhet i vårt samhälle. Jag tror inte att det är enkelt, men jag är inte sån att jag alltid ger upp bara för att något verkar svårt.
Mike: Så då anser du ändå, till skillnad från Mange, orättvisor vara värda att kämpa emot.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-12-17 08:50:00
|
|
Mange |
Min poäng kvarstår: De politiska beslut som fattas och de projekt som genomförs i rättvisans namn, leder nästan alltid till att orättvisorna ökar. Dessutom, i de fall man lyckas åstadkomma en utjämning så ökar de subjektiva upplevelserna av orättvisa.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-12-17 08:54:00
|
|
Mange |
Rättvisa är alltid fel mål att ha för ögonen. Kampen för rättvisa leder till elände. Att hjälpa människor i nöd är en annan sak. Rättvisa är bara tom retorik, den hjälper ingen, tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-12-17 11:49:00
|
|
Anton L |
Det finns väl ändå flertalet exempel på kamp för rättvisa som varit mycket mer än "tom retorik". Jag tänker närmast på gamla milstolpar som slaveriets avskaffande, kvinnors rösträtt etc. Hur menar du att kampen i dessa fall blott ledde till elände? Men det är klart att genom att intala oss att vi inte behöver bry oss, så blir ju allt så enkelt. Det är bara det, att det samhälle vi då formar, är ett hårt och kallt samhälle. Du kanske trivs med det Mange, men inte jag.
|
| |