|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-09 15:15:00
|
|
Biff |
...Jag ser dessutom när jag söker runt på Internet att det där påståended varierar: "...earn more than the entire GDP of the worlds 34 poorest countries", "the top ten billionaires have 1.5 times as much money as the combined national incomes of the 48 poorest countries", "The three richest
men in the world are wealthier than the 48 poorest countries combined". Vilket ska man tro på? Om du vill verka seriös ska du inte ljuga på det där sättet, eller visa en källa för påståendet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-09 18:37:00
|
|
Mira |
Sant, kanske. Men då kan vi väl säga såhär: Allt för många människor lever på mindre än en dollar om dagenabsolut fattigdom, enligt FN tror jag, och det är många procent även om jag inte minns exakta siffror. Med tanke på de miljarder som ex. Bill Gates äger så är det ju skrattretande men mest bara hemskt och vidrigt. Sen om siffrorna inte är exakta spelar kanske mindre roll?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-09 21:58:00
|
|
Mike |
Om Bill Gates inte tjänat pengar på att sälja programvara så hade förstås de stackars satarna i tredje världen haft mer pengar att leva för, för då hade ju de grundat Microsoft istället eller hur?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-09 22:25:00
|
|
Mike |
Faktum är att BG är rik för att han startade ett företag inom IT området och bidrog till den revolution som gett Mira och andra idealister tillgång till Internet med oanade möjligheter att kommunicera med likasinnade världen över. Genom den effektiva marknadsekonomin i väst har priset på teknologin sjunkit så mycket att den blivit åtkomlig även i fattiga länder.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-09 22:26:00
|
|
Mike |
Datorer kan användas i bibliotek och klassrum och människor kan nå ut och diskutera med Mira och hennes idealsistiska vänner. Förhoppningsvis kan Mira och hennes vänner marginellt förbätrra livet för en och annan nicaraguansk kaffeodlare genom att sälja dyrt kaffe till likasinnade i rättvisebutiker. Världsförbättrare i Bill Gates skala lär de aldrig bli.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-10 00:57:00
|
|
Biff |
Mira, man kan tycka vad man vill om Bill, men inte är han då rikare än något land. Han har aktier i ett företag och deras värde bygger på att han inte säljer dem. Sedan tycker jag inte om när politiker försöker lura mig med falsk retorik, så siffrorna spelar oerhört stor roll för min del.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-10 17:46:00
|
|
Mira |
Mmm, datorn är en fantastisk uppfinning men det finns ingen människa som är värd så mycket pengar, inte när det ser ut som det gör. Oavsett vad de gjort. Och vi kan ju byta ut Gates mot t.ex politiker och ledare för statliga företag som förvisso inte tjänar miljarder, men långt mer än vanliga människor. Ser ni inte att vi tappat alla proportioner och perspektiv på pengar?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-10 18:26:00
|
|
Mike |
Svar 7, Det är företaget Microsoft som är högt värderat, inte Bill Gates!? Jag fattar inte vart ni vill komma med jämförelsen. Vem hade tjänat på att BG inte startat ett framgångsrikt företag? Blev ulandsborna fattigare när Microsoftaktierna steg i värde?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-10 19:24:00
|
|
Biff |
Poängen är som du säger Mike, att det är företagen som är värda pengar. Ingen miljardär har sin förmögenhet i guldtackor. Deras förmögenhet består i att de äger företagen. Skulle inte företagen finnas, skulle de inte vara rika. Tog man pengarna som de har, som de verkligen kan köpa mat och kläder för, och gav till uländerna skulle det bli en droppe i havet. Långt ifrån 48 länders BMP.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-10 22:39:00
|
|
Erich |
Att bolla statisktik åt det håll man vill är ytterst simpelt. Och det går förmodligen att bevisa att de 48 länderna är fattigare än de två rikaste privatpersonerna, om man vrider och vänder tillräckligt mycket på siffrorna. Förmodligen är det inte svårare än att sätta ländernas tillgångar i dollar och ej ta hänsyn till det reella värdet av dessa. Dvs hur mycket en dollar är värd i respektive land.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-10 23:16:00
|
|
Mike |
Slutsatsen är att det bara är tom hate-the-rich retorik
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-11 00:13:00
|
|
Olof Öberg |
Till skillnad från alla som vill stjäla andras egendom för sina egna världsförbättrarprojekt så har Gates skapat sin egen förmögenhet som han på eget initiativ använder för att hjälpa mindre bemedlade Länk: gatesfoundation.org
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-01-15 23:45:00
|
|
Olov |
Gates har väl om jag inte minns fel sagt att han ska skänka bort hela sin förmögenhet till u-landsutveckling inom sin livstid. Därför kan han väl inte riktigt sorteras i kategorin JätteElaka Miljardärer..
|
| |