Kapitalism - snarare bov än hjälte

Inlägg #1: Postat: 2003-12-07 20:08:00
Urban
Handlar du t.ex. någonsin på IKEA och om du gör det så måste du också förstå handlandets implikationer då du effektivt slår undan fötterna för svenska, fackföreningsanslutna, välbetalda och nöjda arbetare som aldrig kan konkurrera med IKEA:s låga priser.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-07 20:08:00
Urban
Er idé är bra och jag ser den som ett sätt att slå mynt av Naomi Kleins gnällande i ”No Logo”. Vad jag bara inte kan fatta är att ni inte vill kunna sälja era varor på global skala då ni är emot frihandel. Skall inte alla i hela världen kunna få ta del av era ”etiska” produkter eller hur tänker du?!
Inlägg #3: Postat: 2003-12-07 20:09:00
Urban
Deltog f.ö. i manifestationen ”Walk for Capitalism” i Linköping idag och fick ta del av globaliseringsmotståndares och unga vänsteraktivisters förakt för yttrandefriheten, valfriheten, respekten för medmänniskorna och de fanatiska utropen om att krossa all privategendom. Det skrämde mig inte men jag undrar om det är detta som du kämpar för Mira?
Inlägg #4: Postat: 2003-12-08 09:38:00
Mira
Vad säger du? Vill vi inte sälja våra varor på global skala? Det vi jobbar för är ju mycket att komma ut med information till konsumenterna. I ex. Holland är Rättvisemärkt mycket större än i Sverige. Och nej, jag tillhör inte vänsteraktivisterna även om jag kan sympatisera med dem ibland. Jag tror på yttrandefrihet och respekt men också på demonstrations-och aktionsrätt.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-08 09:38:00
Mira
Sen vill jag påpeka att just Rättvis Handel-rörelsen långt ifrån engagerar bara vänster-människor. T.ex är Svenska kyrkan väldigt inblandade. Själv är jag partipolitiskt väldigt fri och obunden.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-08 19:45:00
Urban
"För nej, bara för att man är mot frihandel betyder det inte att man är någon "biståndsvän", även om biståndet också behövs." Citat av dig i din text. Jag tolkar det som att att du är emot frihandel?
Inlägg #7: Postat: 2003-12-08 19:47:00
Urban
F.ö. så gick väl, för inte så länge sedan, något religiöst samfund ut och hävadade i stora affischer på stan att västs tullmurar mot tredje världen är oetiska och låser fast dess innevånare i fattigdom. Helt riktigt och helt i linje med kapitalismens tanke om fri rörlighet för människor och varor. Mitt kapitalistiska hjärta rördes när jag läste affischerna..
Laddar...