"Enjoy capitalism"

Inlägg #1: Postat: 2003-12-06 21:53:00
Robert Wensman
Du är inte heller påläst. Globaliseringsmotståndet handlar inte om att förhindra handel mellan länder, nej det handlar om att skydda länder mot ett ohämmat kapitalflöde som kan knäcka ett land som en tändsticka. Börsen rör sig fortare än människor som söker föda för dagen. Tänk på hur det gick för Argentina, tänk på hur det gick för Tyskland före andra värdskriget. Just det, andra världskriget kan faktiskt ses som ett resultat av ohämmad kapitalism, har du läst på historien om 20-30 talet?
Inlägg #2: Postat: 2003-12-06 21:57:00
Robert Wensman
Efter andra världskriget så ville man försäkra sig om att det skulle vara det absolut sista kriget. Kriget som slutade alla krig. Man försökte bygga upp regelverk som skulle förhindra det som hände i Tyskland under 20-30 talet med deppresion och hyperinflation. En av hörnpelarna i det regelverket var just att förhindra snabba rörelser av kapital. Det fanns flera åtgärder, alla dessa åtgärder är nu nedmonterade; säkerhet verkar alltid onödigt innan det smäller.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-06 21:59:00
Robert Wensman
Problemet är inte kapitalism i sig. Problemet är när kapitalism hotar demokratin genom att spela ut länder mot varandra i marknadens parlament. Så länge vi inte har en global demokrati så är det farligt att ha en global ekonomi.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-06 22:05:00
Robert Wensman
Även om du inte bryr dig om demokrati så kanske det finns andra problem med en ohämmad kapitalism. Har du betänkt problemet med monopol? En ren maknadsekonomi är i sig instabil likt ett jasplan. Förr eller senare annhopas all rikedom kring en allt mindre grupp människor som kan kontrollera de andra människorna.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-06 22:06:00
Robert Wensman
Förr eller senare så stryper kapitalet sig självt när det inte längre finns någon som har råd att köpa någonting. Kapitalism kan aldrig fungera utan någon stabiliserande motpol.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-07 10:02:00
Robert Wensman
Jag vill tillägga: Jag har röstat både på moderaterna och folkpartiet, så jag ser inte mig själv vara någon enbeten marknadsmotståndare. Tvärtom. Men nu anser jag att världskapitalismen har blivit så mäktig att den hotar självaste demokratin i världen. Där går marknaden för långt. Där måste den stoppas innan djungelns lag börjar råda globalt.
Inlägg #7: Postat: 2003-12-07 10:04:00
Robert Wensman
Jag anser att vi måste tackla det här problemet med en ökad demokrati; den representativa formen av demokrati är alldeles för svag. Det är dags att gå vidare, inte bara för länder som idag är odemokratiska, utan även för länder som Sverige som många anser vara den "högsta formen av demokrati". Det duger inte, vi måste stärka vår demokrati ytterligare för att tackla de kommande problemen.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-07 10:12:00
Robert Wensman
Jag anser att direktdemokrati över internet är en del av lösningen. Vi ser redan små initiativ som tar fart som till exempel www.demoex.net och www.aktivdemokrati.se. Direktdemokrati över internet tycks fungera, och endast då kommer människors otyglade vilja att ta sig förbi de alltmer utslätade politikerna som går sina egna ärenden. Vi behöver en börs för idéer för att matcha börsen för pengar och värdepapper! Folkets åsikt måste göras hörd!
Inlägg #9: Postat: 2003-12-07 10:13:00
Robert Wensman
Jag vill bara påpeka att www.aktivdemokrati.se som parti inte tar ställning i frågor som globalisering. Dessa åsikter som jag framfört är mina privata och ska inte förväxlas med partiets syfte. Partiets syfte är endast att styrka demokratin.
Laddar...