Vad är religion?

Inlägg #1: Postat: 2003-12-07 23:20:00
Björn
Nu är iof sig frågan inte så dum som den låter. Till att börja med, vad är egentligen en gud? Är det en person, ett fenomen eller vad? Själv bekänner jag mig inte till någon religion, men diskussioner om sådant är ju intressant.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-08 03:54:00
Fredrik Vargas Friberg
HURRA! ÄNTLIGEN! Så nu kan man verkligen få en generation fri från religionens inflytande! Hmm, själv är jag inte döpt, inte konfirmerad, samt att mina föräldrar gifte sig borgerligt, vilket betyder minimal religiös inflytade. Detta vill jag säga att jag fortfarande tillhör generationen som är påverkad av religionen, men när jag väl har gifte mig borgerligt och får barn, så kommer de vara religiöst befriade, och istället bli andligt väckta!
Inlägg #3: Postat: 2003-12-08 10:06:00
Thomas L. Aabo
Sexan är för tidigt att undervisa i religion. Gymnasietet, då de är gamla nog att ta ställning och fundera är bättre.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-08 12:01:00
JoeHill
Om jag hade barn skulle jag nog inte vilja att Lovisa var deras lärare... Religon hör inte hemma i skolor. Att "Tro" på något gör man i kyrkan/mosken.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-08 14:05:00
Joakim Johansson
Bibeln är som Sagan om Ringen böckerna enligt min mening. Ett hopkok av myter, legender och så en rejäl dos påhittad smörja. Och det är ungefär samma fjantar som tror på bibeln som alla dessa nördar som har hela lägenheten fylld med Gandalfbilder. Fanatiska pajsare som behöver fly från verkligheten till sin lilla fantasivärld. Jo, du har rätt, jag avskyr sannerligen religionen.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-14 13:55:00
Leif H T Strand
Jag lever gärna i synd.Ändå anser jag att religionen, som för med sig lärdomar om etik och moral absolut skall ingå i undervisningen!Kristendomsundervisningen skall tillbaka först.Sedan en komplettering med andra religioner så att hela spektrat gås i genom. Barnen behöver värderingar.Religionen kanske är ett - men dess värderingar, precis som Rousseaus eller Aristoteles är ännu gångbara...
Laddar...