Engagera er för något större än Sagan om Ringen!

Inlägg #1: Postat: 2003-12-05 19:58:00
Anna C forts...
Inser att det kanske för den ointresserade kan vara svårt att förstå hur man kan engagera sig så mkt för några biobiljetter. Men för många är det här inte vilken film som helst,utan en storslagen upplevelse som man har väntat på i ett helt år.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-06 14:53:00
jonna
Även om det inte är "vilken film som helst" utan "en storslagen film" så kvartstår faktum: De tältar i flera veckor för en storslagen film. Det är fortfarande bara en film, det saknar betydelse i det stora hela oavsett hur filmintresserad man är. Jag gillar också LOTR, men det hör liksom inte hit. Det viktiga tycker jag är att folk engagerar sig för oviktiga saker, för en film är inte viktigare än kampen mot rasismen HUR STORSLAGEN FILMEN ÄN ÄR!
Inlägg #3: Postat: 2003-12-06 15:21:00
Anna C
Jonna, det som är viktigt för en människa kan tyckas obetydligt för en annan. Saker och ting har olika värden för olika människor. Att sätta sig över dessa värden och hävda att ens egna intressen är "viktigare" än andras är klart kränkande och därtill inte särskilt emaptiskt.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-06 15:24:00
Anna C
Och precis som flera andra redan skrivit kan det ju också vara så att flera av de som tältar i den där kön också är engagerade i annat, som till exempel rörelser mot rasism. Det vet vi ju inget om, eller hur?
Inlägg #5: Postat: 2003-12-06 15:31:00
Anna C
Jag har aldrig framkastat att filmen skulle vara viktigare än kampen mot rasism. Men däremot tror jag inte att den är så "oviktig" i det stora hela. Det handlar kanske inte om radikala eller struktrurella samhällsförändringar.Men på längre sikt kan kulturella produkterkommersiella eller ej ändå komma att innebära betydande förändringar inom olika områden.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-06 15:41:00
Niklas
Dessutom kanske många människor behöver fly verkligheten en tid för att orka engegera sig. Och är det inte bra att filmen lyckas så bra med att förena människor?
Inlägg #7: Postat: 2003-12-06 18:02:00
Jolin
Vad folk inte verkar fatta är varför vi lajvare och fantasygeeks vill gå på just premiären, eller hur? Ni undrar varför vi inte lika gärna kan vänta ett par dar? Ååååh det kan ni aldrig förstå. Premiären är menad för just OSS som klär ut oss i löjliga kläder och ser premiären som en fest. Det ska bara vara geeks där. Vi vill inte se filmen med massa oengagerade barnfamiljer som glömmer stänga av mobilerna.
Inlägg #8: Postat: 2003-12-06 18:02:00
Jolin
Och neeej, det är inte viktigare än att stoppa rasismen, men det är en trevlig paus i vardagen. Sånt behövs.
Inlägg #9: Postat: 2003-12-06 18:35:00
Biff
För mig personligen är det mycket viktigare att se Konungens återkomst än att stoppa rasismen! Däremot känns det ju så fint att säga att man bryr sig om andra. Så deltar man i demonstrationer, för de handlar ju om nåt "större" och "finare" än en själv. Ja, det känns så oerhört fint att säga att man gör nåt för någon annan... men i slutändan gör man det oftast för sig själv ändå, för att få känna sig "fin".
Inlägg #10: Postat: 2003-12-07 20:55:00
Jolin
Hmm, om jag verkligen KUNDE stoppa rasismen genom att skrika lite och slåss med polisen så hade jag gärna gjort det istället för köat. Men jag hör till de som tvivlar på att det funkar så...
Laddar...