|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-05 18:08:00
|
|
Jan E |
Själv var jag starkt engagerad i FNL-rörelsen på 70-talet, men kunde också hålla på och skrapa och fila på nåt så onyttigt som en gammal träbåt!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-05 19:40:00
|
|
Fia |
Patetiskt! Var du verkligen engagerad i FNL rörelsen? Supertöntigt Jan E! Då var det inte din förtjänst i alla fall att kommunismen håller på att försvinna för gott, tack och lov!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-05 19:50:00
|
|
Jan E |
Vad pratar du om Fia? FNL-rörelsen var ingen kommunistisk rörelse, utan en bred, folkligt förankrad rörelse som protesterade mot ett av historiens mest orättfärdiga krig - Vietnamkriget. Du kanske ska läsa lite nutidshistoria. Får jag ha fräckheten att fråga hur gammal du är?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-06 20:26:00
|
|
Fia |
Det klart att jag är yngre än dig men vad spelar det för roll? Du kan ju inte förneka att slutresultatet av USA:s tillbakadragande blev tre kommunistdiktaturer: Vietnam, Laos och Kambodja. Inte tre demokratier med fria val, yttrandefrihet och personlig frihet. Tjusigt Jan, vilka ideal ni hade!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-07 00:27:00
|
|
Jan E |
Vilket tror du resultatet hade blivit om USA hade vunnit kriget i Indokina? Blomstrande demokratier med fria val, yttrandefrihet och personlig frihet? Vet du ingenting om de regimer som USA stöttade på den tiden? USA hade bara ett syfte med sitt engagemang i Indokina – och det var att se till att regimer som var lojala till USA kunde sitta kvar vid makten, så att USA där skulle ha möjlighet att bygga upp baser för att kontrollera denna del av världen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-07 00:28:00
|
|
Jan E |
forts. Vietnamkriget var inget demokratiprojekt! De flesta av dem som protesterade mot USA:s krig var inga anhängare av kommunistiska diktaturer även om också sådana fanns, utan det var vanligt folk som inte gillade folkmord. För detta var nämligen vad USA och dess allierade ägnade sig åt i Indokina. Vi var helt enkelt ursinniga över de metoder som en supermakt använde mot ett litet fattigt land.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-07 00:29:00
|
|
Jan E |
forts. Har du hört talas om terrorbombningarna över Hanoi 1972, har du hört talas om användningen av napalm mot civilbefolkningen? den kemiska krigföringen med bl.a. dioxin? har du hört talas om Song My? Jag dristar mig till att tro att om du var det minsta insatt i hur detta krig fördes så skulle du uttrycka dig lite mer försiktigt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-07 00:30:00
|
|
Jan E |
Du kanske var frånvarande när detta togs upp i skolan? Bifogar därför en länk till en artikel av Peter Englund, där han redogör för hur Vietnamkriget startade och avslutades. Läs den vid tillfälle. Länk: peterenglund.com
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-07 11:49:00
|
|
Fia |
Du ska inte inbilla mig att kommunistsidan, med stöd av Sovjet, Kina och dom andra kommunistländerna som fanns då, förde något slags renhårigt krig. Hur många Song My tror du kommunistsidan ställde till med? Ett litet fattigt land? Det var nordvietnamesiska trupper som, med hjälp av ryssar och kineser, invaderade sydvietnam. Tror du dom frågade folket vad dom ville? Nej, slutresultatet blev terror och diktatur, inte demokrati. Det är det som räknas!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-09 19:00:00
|
|
Mira |
68-rörelsen var stor och den var hoppingivande och jag önskar att jag hade levt på 70-talet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-10 10:01:00
|
|
Jan E |
Mira, man måste dock komma ihåg att det fanns mycket stolligt inom denna rörelse. Men den delen som var en proteströrelse mot Vietnamkriget är dock fortfarande något att vara stolt över.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-10 12:04:00
|
|
veritas |
En följd av USA:s tillbakadragande blev Pol Pot och masmorden i Kambodja då miljoner människor mördades. Hoppingivande Mira?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-10 15:37:00
|
|
Jan E |
Vi som var med protesterade mot USA:s terrorbombningar – som alltså skedde inte bara i Vietnam utan även i Kambodja. I Kambodja dödades uppskattningsvis tre kvarts miljon människor av USA:s bomber. Den terror mot civilbefolkningen som Pol Pot sedan iscensatte blev lika mycket en chock för oss som för alla andra.
|
| |