En rasists testamente

Inlägg #1: Postat: 2003-12-03 22:48:00
Lidija
Problemet tycker jag ligger i att man så fort man skapar sådana skillnader automatiskt vill rangordna de. Det är något jag tror att vi aldrig kommer undan - människor måste dela in allt hela tiden, fast det är onödigt. Dessutom skapas nån sorts abstrakt gemenskap inom olika grupper, fast gemenskapen egentligen inte finns... Vi behöver nog alla lära oss att det bara finns en sak: den mänskliga rasen/arten...kalla det vad ni vill.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-04 11:51:00
Lars
Men tyvärr finna det stora intelligensmässiga skillnader mellan olika "raser". Vad gör vi åt det?
Inlägg #3: Postat: 2003-12-04 19:59:00
Cec
Jag undrar bara VEMS sätt att mäta intelligens som gäller. Vad är intelligens egentligen? Att logiskt räkna ut hur olika figurer förhåller sig till varann ala IQ-test? Eller är det att fatta sammanhang? Eller nåt helt annat som jag som västerlänning inte ens känner till?
Inlägg #4: Postat: 2003-12-05 03:40:00
Andreas
Intelligens är ett godtyckligt hopkok av förmågor som man vid testets utformning ansåg vara utmärkande för duktiga elever. Det är alltså högst subjektivt vilka förmågor man från början valt att testa. Att dessa skulle hålla universiellt i alla kulturer som mått på förutsättningar till framgång är därför orimligt att anta.
Laddar...