Är amning en rättighet och i så fall för vem?

Inlägg #1: Postat: 2003-12-03 16:05:00
Beslutsfattare
Varför är det oftast männen som tjatar om det här "bäst för barnet"? Tror du att en blivande mamma inte har tagit reda på sådan information? Mamman är inte nödvändigtvis en fullständig idiot. Många mammor läser, ställer frågor, diskuterar och förbereder sig väl inför födseln. Det är inte frågan om vad är "bäst för barnet" - det är frågan om bästa stöd för barn och föräldrar. En massa tjat om forskning och vad vi "skall göra" är meninglöst.
Inlägg #2: Postat: 2003-12-03 17:51:00
Suck!
Att säga att "all forskning visar..." är som regel felaktigt, särskilt när det gäller forskning om hur folk mår eller kvaliteten på deras relationer. Detta p.g.a. att man inte känner till alla viktiga påverkansfaktorer, inte kan värdera de man känner till och inte har en susning om hur dessa faktorer påverkar varandras betydelse. Däremot kan man hitta många exempel på folk som inte ammats och som klarat sig bra lika väl som motsatsen.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-03 18:07:00
Suck!
Jag önskar att någon kunde säga vad det är för skillnad på vuxna som ammats kort och lång tid så att jag själv skulle kunna värdera vilken typ jag tycker att mitt barn skall bli som. Fast egentligen tror jag inte att man kan hitta någon skillnad.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-03 18:25:00
Suck!
De som säger att all forskning visar att det är bättre för barnet att ammas, syftar inte de på immunförsvar o.dyl. snarare än relationer? Och immunförsvaret lär väl påverkas betydligt mer av andra faktorer än vilken behållare maten serveras ur?
Laddar...