Är amning en rättighet och i så fall för vem?

Den här tråden diskuterar artikeln Är amning en rättighet och i så fall för vem?.
Inlägg #1: Postat: 2003-12-03 15:05:00
Thomas L. Aabo
Det handlade inte om "förakt", jo jag såg också programmet, det handlar om att sätta barnets tarv främst.
Det måste väl till syvende och sist vara det som avgör.
Du undgår att nämna, som experterna sa, att all forskning numera visar att amning av barnet i ett år är det bästa för barnet.
Provocerad då du bara ammade i 6?
Inlägg #2: Postat: 2003-12-03 15:34:00
Beslutsfattare
Bra, tycker jag, du verkar ha en vettig attityd om saken. För mig är detta ett högst privat beslut, som fattas av föräldrarna - precis som en mängd andra beslut under barnets uppväxt, och då man inte får någon vägledning alls. Jag struntar i "rådet" eller trycket, som det blir från vårdens sida, jag följer mitt hjärta och kommer fram till ett bra beslut tillsammans med pappan. Från ett perspektiv är detta ett lätt beslut - de svåra kommer sedan, och var är någon nationell policy att följa då?
Inlägg #3: Postat: 2003-12-03 15:40:00
JPA
1 Släpp in mig i styrelserummen med samma lön med karlar först, sedan kan de komma och ta över hemma. Inte en sekund innan. Kajsa, du är klok, men ibland låter du som en med falsk könsmedvetande.
Inlägg #4: Postat: 2003-12-03 15:41:00
JPA
2 2 Vi förstärker inte kvinnor genom att förstärka män...Dom kan få ta sina fajter själva, låt oss ta våra. Och en av dessa är att barn upp till tre år behöver sina EGNA mammor - läs psykologi innan genusteori! Det är inte så som BRIS säger...at vilken vuxen som helst kan ta över i en relation. Relationer ÄR unika.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-03 17:22:00
Magdalena
Precis mina tankar. Och jag är väl också undantaget som bekräftar regeln eftersom jag inte heller blivit ammad men ammade min som i 16 månader...Men halva graviditeten blev förstörd eftersom jag gick och oroade mig för att jag inte skulle kunna, precis sóm min mamma. Jag blev uppmuntrad av andra mammor som upplyste mig om att man var en dålig mamma om man inte ammade...
Inlägg #6: Postat: 2003-12-03 22:27:00
sten
Bra att ledaren publiceras också på vanligt sätt så man ser hur många som läser..
Inlägg #7: Postat: 2003-12-04 11:51:00
Jörgen
Inte för att det har med det här att göra, jag är bara nyfiken i en strut. Är du släkt med Tomi Kallio, ishockeyspelaren?
Inlägg #8: Postat: 2003-12-04 12:04:00
Babysen
Självupptagna mammor som inte accepterar sin biologiska, av naturen givna roll, är det värsta jag vet!
Inlägg #9: Postat: 2003-12-04 16:39:00
Kalle
Ibland hör man kvinnor deklarera att hon ska minsann inte binda upp sig med amning, utan när hon får barn så ska det pumpas och flaskmatas så att båda kan dela på matningen. Ursäkta mig, men exakt hur frigörande är det? För det tar väl nästan lika lång tid för henne att pumpa som att mata? Så skillnaden blir väl bara att de tillsammans får lägga dubbelt så lång tid på matningen.
Inlägg #10: Postat: 2003-12-05 23:39:00
Sunny
Bra rutet! Jag är jätteless på denna amningshysteri som knäcker de unga mammorna.Det fanns förvissa goda skäl till att de rika förr i världen inte ammade sina barn utan lejde bort sysslan. Jag ammade väldigt länge eftersom det funkade bra men från andra barnet pumpade jag ut mjölk som barnet kunde få av pappan vissa nätter.
Laddar...