Inlägg #1: Postat: 2003-12-02 16:51:00
|
Thomas L. Aabo |
Du glömde systembolaget.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-02 18:26:00
|
Viktor |
TLA, jag vet att du vill ha bort Systembolaget och låta människor köpa anden i flaskan i närmaste livsmedelsbutik. Tror du att detta marknadsekonomirecept får människorna att må bättre och får dem att sluta missbruka alkohol.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-02 18:32:00
|
Thomas L. Aabo |
Det blir varken bättre eller sämre. 70 av all alkohol som dricks här i vårt Skåne kommer från andra håll än Systembolaget.
Bolaget har misslyckats med det de påstår sig göra, och som det påstås är deras uppdrag.
Trod du min lillebror varit mindre alkoholist eller supit mindre bara för att vi har Systembolag?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-02 18:34:00
|
Thomas L. Aabo |
Eftersom jag är federalist och vill att Skåne ska bli en federal delstat, begränsar jag mig till att vilja att bolaget avskaffas här.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-03 12:57:00
|
Jessica |
Viktor: Tack. Förebild var ett starkt ord. :o
TLA & alla andra:
Jag undrar hur det kommer sig att bara för att visa kommuner/landskap tappar i sin Systemföräljning, varför ska vi låta hela landet gå åt samma håll? Självklart dricker fler och dessutom mer om alkohol blr billigare och mer lättillgänglig. Om choklad kostade fem kronor kakan då skulle jag äta mer choklad...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-03 14:54:00
|
Thomas L. Aabo |
Jessica. Jag skriver tydligt i svar 4 att min ståndpunkt gäller för S K Å N E. Var det så svårt att begripa?
Du har tydligen inget svar angående att 70 av alkoholen inte kommer från bolaget.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-03 15:10:00
|
Leonid Brezjnev |
Viktor: "Verkligheten har tagit bort drömmar och visioner och erbjudit tomhet istället!" Det var väl precis som i Sovjetunionen, där vodkan var extrembillig så att folk kunde supa sig dumma eller lyckliga. Eller var det Percy Barneviks fel att folk söp i Sovjetunionen också?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-03 18:57:00
|
Jessica |
Thomas. Visst kunde även jag läsa att du skrev Skåne, men din ton var också att Systembolaget inte längre har en funktion och att du verkar bära på tron att folk dricker lika ofta och/eller mycket oberoende av pris.
Visst kan man diskutera att alkoholen nu går över gränsen, men det viktiga är att komma ihåg de konsekvenser som kommer att komma med billig alkohol och för en sekund bortse från sig själv detta dock inte menat till enbart dig som person, utan i allmänhet.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-04 09:02:00
|
Thomas L. Aabo |
Jessica. Man kan inte påstå att systembolaget lyckats med sitt uppdrag med den alkoholkonsumtion som nu råder. Tillgängligheten tack vare EU o hembränt har de ingen effekt på. Höga priset är endast relevant i Pajala o dyl.
Därmed har bolaget spelat ut sin roll eftersom den inte fyller den funktion den var tänkt att ha.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-01-05 13:31:00
|
Sunny |
Thomas har rätt försåss. Vi som är alkoholiser har tillgång till alkohol när vi vill : det är bara en prisfråga.
|
|