Inlägg #1: Postat: 2003-12-02 12:56:00
|
Viktor |
Håller med dig Joakim! Dessutom ligger Sverige i den absoluta världstoppen på ”Tidningar per 1000 invånare”-listan ca 470 per 1000?. Det är viktigt att hålla sig där för läskunnighetens skull och vi behöver mediaforskning men på en annan nivå än vad artikelförfattarna har åstadkommit.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-02 13:07:00
|
Viktor forts. |
Viktor - Tidningstryckare.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-02 15:51:00
|
Biff |
Anledningen till att folk läser tidningar överhuvudtaget är de tror sig få reda på Sanningen. Därför har också journalister så hög status - förmedlare av verkligheten. När dessa sedan avsäger sig uppgiften genom att skylla på att läsarna fått en felaktig uppfattning av vad de gör,
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-02 15:51:00
|
Biff |
är det så länge de inte gör något för att rätta till denna missuppfattning inget annat än hyckleri! Joakim, du borde verkligen fundera över varför folk egentligen läser dina texter: är det för din oerhörda skrivartalang, eller för att de tror att du beskriver verkligheten?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-02 17:15:00
|
Thomas L. Aabo |
Joachim förenklar och visar det läsarförakt som har fött läsares journalistförakt. Att dra hela befolkningen över en kam och göra oss alla till boulevardbladsälskare är inte representativt för hela ! befolkningen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-02 19:03:00
|
Joakim Johansson |
Jag drar inte alla över en kam, jag ser den bistra verkligheten. Aftonbladet är numer Sveriges största kvällstidning, och anledningen är att de satsat stenhårt på nöje och skvaller. Det som folk i allmänhet vill läsa. Att det sedan finns en mindre och mycket nyhetsintresserad grupp läsare är en annan femma. Och det är dessa som tex läser DN, SvD, mfl.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-02 19:05:00
|
Joakim Johansson |
Och vad Thomas får läsarförakt från förstår jag inte. Lika väl som man kan konstatera att folk i allmänhet äter för mycket skräpmat kan man konstatera att allt för många ägnar sig åt skräpmedier. Det behöver inte innebära något förakt, snarare ett konsaterande.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-02 19:10:00
|
Joakim Johansson |
Visserligen kan jag erkänna att jag hårddrog problemet till sin spets i mitt första inlägg, men jag står ändå fast vid att en stor del av mediapubliken idag väljer snabba och ytliga nyheter före långsamma och fördjupande. Och att då som journalist helt bortse från vad publiken kräver är omöjligt. Speciellt när medierna är i beroende av reklammarknaden. Men det betyder inte att man avviker från sanningen, iaf inte i mitt fall.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-02 19:26:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 8. Jag kan förstå att din situation är frusterarande så att man lätt "hårdar" det, som du väljer att kalla det. Men jag vidhåller att du i din inledande kommentar drar alla över en kam. Förenklat är det att döma ut hela den tidningsläsande befolkningen utifrån kvällstidningsläsarna.
Många morgontidningar är fortfarande seriösa. Kan inte siffrorna men nog är deras läsare fler än GT/KvP/Expr/AB?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-02 19:27:00
|
Thomas L. Aabo |
Mit svar 9 riktas till ditt svar 6.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-02 19:29:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 7. Föraktet utläste jag av din inledande kommentar. Ung. befolkning är så dum att den bara vill ha skräp.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-02 19:32:00
|
Thomas L. Aabo |
Svar 8 jag lovar :-.
Ok nu är du mera nyanserad än i din inledande kommentar. Du borde skrivit "stor del" redan där.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-02 20:57:00
|
Jan E |
Det Joakim säger i svar 6-8 stämmer tyvärr. AB:s ställning idag är ju inte direkt resultatet av en kvalitetssatsning. Och Expressen försöker komma ikapp med samma typ av dyngjournalistik. Men som jag sagt tidigare – vi har de kvällstidningar vi förtjänar. Skit säljer. Dessbättre har vi fortfarande morgontidningar med hyfsad kvalitet. Måste avslutningsvis vara lite kriarättare – det heter ”hårdra”. Dessutom kan uttrycket ”hårdra till sin spets” sägas vara en tautologi. Hoppas du ursäktar.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-03 21:34:00
|
Klippoxel |
Till Jan E.
Jodå, typexempel på tautologi. En smula drill i svenska i den skola, där de flesta tillbringar en fjärdedel av sitt liv, skulle ha förebyggt. Dessvärre är nog själva ordet "tautologi" en smula för svårt för dagens svensklärare. - Vad gäller "hårdra", så är detta ord mycket riktigt det ursprungliga. Men "hårddra" är så konkret och rättvisande, att också det - som ren "nybildning" - kan användas av den som så vill.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-12-04 00:14:00
|
Jan E |
Klippoxel: Nja, det där med "hårddra" köper jag inte rakt av. Rekommendation från någon språkis, eller? Det används ju inom tekniken, t. ex. en hårddragen mutter.
|
|