|
Inlägg #21: Postat: 2003-12-02 22:49:00
|
|
Jan E |
Mike, varför inte diskutera sakinnehållet i Annas artikel istället för att hetsa upp dig över språkbruk och företeelser som Anna ö h t inte nämner. Artikeln är ju bara en sansad redogörelse över fakta. OK, den kanske inte innehåller så mycket nytt, men det är obegripligt att den kan provocera så. När det gäller svar 16 så kan jag inte ge någon siffra - det finns det säkert andra som kan – men du tror väl inte på fullt allvar att det osynliga våldet i hemmen är obetydligt?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-12-02 23:17:00
|
|
Mike |
Det enda sakinnehållet förutom en plankad årtalsexercis är ju just det tröttsamma försöket att skuldbelägga alla män för vad ett fåtal störda individer gör.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-12-02 23:21:00
|
|
Mike forts |
Vem har sagt att synlig som osynligt våld är obetydligt? Det är ett jävligt stort problem men det är inget strukturellt kvinnoförtryck från samhället elller något lömskt patriarkat, det är ett individuellt kvinnoförtryck som redan idag är belagt med straff.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-12-02 23:28:00
|
|
Mike forts |
Det enda rimliga syftet med att dra upp de misshandlade kvinnorna i en diskussion om jämställdhet är att utmåla kvinnorna som "offergrupp" och männen som "förtryckargrupp". Retoriskt sett är det effektivt att måla upp polariserade konflikter av den typen men det saboterar möjligheterna att koncentrera sig på mer konstruktiva frågor.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-12-02 23:33:00
|
|
Björn |
Belagt med straff ja, men bestraffat? Kanske det här är en fråga inte om patriarkat, utan om ett havererat rättssamhälle?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-12-03 18:27:00
|
|
Yanni |
Svar 7: Där ställde du en ytterligt intressant fråga: "Hur ska en attitydförändring inom samhället minska kvinnomisshandeln när det redan är så föraktat och asocialt?"
DET är vad som borde diskuteras!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-12-03 20:00:00
|
|
Mike |
Jag dristar mig till att tro att det finns det som är effektivare än "attitydförändringar i samhället". Det ligger ju i sakens natur att asociala typer inte bryr sig så mycket om vad som är "comme il faut". Troligen är det effektivare att inrikta sig på de misshandlade kvinnornas attityd. Att få dem att inse att det inte är deras fel att de blir misshandlade men att det är deras ansvar att, med stöd från samhället, ta sig ur situationen.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-12-04 11:36:00
|
|
Chris.X |
Klockrent Mike! Funderat på att skriva en artikel? :
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-12-04 14:28:00
|
|
Mike |
Tack!, Ja, funderat har jag...funderar fortfarande.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-12-04 19:54:00
|
|
Yanni |
Bra Mike. Men tyvärr är ju inte alla kvinnomisshandlare asociala. Det finns män på höga poster i samhället som slår sina fruar och för dem vore det förödande om det kom fram. Alltså. Mer öppenhet. Det ÄR inte kvinnans fel. Det borde man pränta in tidigt, så kanske det skulle bli lättare att anmäla. Om man också visste att man skulle få samhällets stöd fullt ut.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-12-04 21:08:00
|
|
Mike |
Jag vet inte om asocial är riktigt rätt ord. Jag menar människor med starkt bristande empatiförmåga gränsande till psykopatiska tendenser, som samtidigt kan vara intelligenta och skickliga manipulatörer. Sådana hittar man ofta på "höga poster".
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-12-04 21:12:00
|
|
frågvis |
Och vems fel är det när det är kvinna som misshandlar?
|
| |