|
Inlägg #1: Postat: 2003-12-01 17:49:00
|
|
Anna Li |
Det fascinerar mig verkligen att vi kvinnor har så svårt att hålla ihop och räkna med att om det blir bra för någon i "min grupp" nu så är det bra för mig också i långa loppet. Tyvärr är de grupperna än så länge väldigt könssegregerade även om det givetvis vore önskvärt att det inte vore så.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-12-01 17:50:00
|
|
Anna Li |
Jag uppfattar tyvärr att kvinnor är mer inriktade på att åtminstone stoppa en annan kvinna från att komma fram hellre än att tänka att det kan vara bra även för mig att det går bra för henne. De män jag känner verkar ha det där mycket mera naturligt i sig, en sorts lojalitet som kanske ändå bottnar i ett egoistiskt perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-12-01 17:52:00
|
|
Anna Li |
Ser man på Robinson så är det ett skämt att säga att männen inte håller ihop. De har de vid ett flertal tillfällen gjort mkt lyckosamt. Sedan har deras motiv för att göra det varit rent egoistiska, men det gör det inte mindre sant att de har hållit ihop.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-12-02 08:30:00
|
|
Michael Lundahl |
Så generellt sett så "sluter sig män samman ... för att få bort kvinnor"? Och detta är alltså generellt och om det inte är så är det alltså på undantag. Men du vet inte om det är medvetet eller omedvetet Kan du bestämma dig: finns det en gruppmentalitet eller inte? Beror sendfördelningen på att männen "håller ihop" eller på individuella konsekvenser av könsrollerna?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-12-02 08:35:00
|
|
Michael Lundahl |
Desssutom tycker jag ditt resonerande är väldigt konstigt. Menar du alltså att en man som just förlorat chefsjobbet till en annan man tänker "Åh vad bra... NÄSTA gång blir det nog jag, för han är man!"? Du för ett tillrättalagt och förenklat resonemang om ett oerhört komplext fenomen, med syfte att framhäva kvinnan som det eviga offret och mannen som den evige vinnaren.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-12-02 09:13:00
|
|
Enid |
Svar 5 "Du för ett tillrättalagt och förenklat resonemang om ett oerhört komplext fenomen, med syfte att framhäva kvinnan som det eviga offret och mannen som den evige vinnaren.". Är det någon fler som reagerar över Lundhals alltmer dramatiska omskrivningar och alltmer drastiska tolkningar av andra skribenters kommentarer?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-02 10:36:00
|
|
Anna Li |
Tack Enid, det har varit tydligt väldigt länge och det blir i längden meningslöst att debattera med någon som medvetet eller omedvetet vantolkar det som skrivs. Jag gör ändå ett sista försök;
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-02 10:37:00
|
|
Anna Li |
Slutligen Michael så är det verkligen inte min önskan att kvinnor ska framhävas som eviga offer och män som eviga vinnare. Tvärtom så skriver jag ju om hur kvinnor själva ser till att kvinnor förlorar!, har du inte ens märkt det? Dessutom så borde du förstå att det verkligen inte ligger någon önskan från min sida om att den situationen ska vara "evig", däremot borde vi kunna enas om att det hittills varit så i alltför stor utsträckning - i yrkeslivet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-10 07:52:00
|
|
elin |
anna li, las "odd girl out". i princip berattar den att tjejers konflikter beror pa att vi ar radda for att forlora vanskaper genom att visa aggressivitet. vi bar den inom oss och visar den passivt istallet, genom att anvanda vara relationer som vapen. det ar sjukt och vi uppfostras fortfarande tioll det.
|
| |