|
Inlägg #1: Postat: 2003-11-29 18:01:00
|
|
Jan Schmidt |
Men Jacobson missar målet: Det är inte ISLAM som förtrycker kvinnor eller kastar bomber, det är män i islamiska länder, vilket är en jäkla skillnad. De som försöker använda koranen för att motivera olika former av kvinnoförtryck och våld har faktiskt väldigt dåligt på fötterna.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-30 22:35:00
|
|
Per B |
Jan Schmidt: Du har helt fel! Om nu Islam är så fantastiskt, varför predikas det för självmordsbombningar i moskéer runt om i västvärlden och till och med här i Stockholm där jag bor?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-30 22:35:00
|
|
Per B |
Sheikh Al-Qaradhawi argumenterade för rättfärdigande av självmordsattentat under ett möte mellan ledande teologer i Europeiska islamska fatwa och forskningsrådet här i Stockholms Moskén på söder. Detta råd består av ett tjugotal tongivande islamska teologer och jurister med uppgift att vara vägledande för muslimer i västvärlden. De utfärdar fatwor, religiösa regler, som svar på frågor om hur muslimer här i väst ska leva.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-30 22:36:00
|
|
Per B |
När detta blev allmänt känt resulterade det storbråk mellan Folkpartistiska stockholmspolitiker och ansvariga för moskén. Fredrik Malm, ordförande för LUFLiberala ungdomsförbundet och ledamot i Stockholms integrationsnämnd svarade bland annat i en intervju med Stockholm City morgontidning att ”jag tycker att det är rimligt att representanter för moskén tar avstånd från uttalanden att man kommer till paradiset om man genomför självmordsattentat”. Han skulle dessutom polisanmäla uttalandet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-30 22:37:00
|
|
Per B |
Jag förstår att det måste vara svårt för dig ”Jan Schmidt” att avfärda detta jag skrev ovan, kanske rent utav pinsamt att först försöka försvara Islam och avfärda allt ont som att det bara är ”män i islamska länder” som står för det, för att efteråt upptäcka att du står där med brallorna nere i denna diskussion. Jag ska försöka försvara dig med att ”du kanske har haft en törnrosa sömn de senaste 20 åren” eller att du ”blivit hjärntvättad av filtrerade politisk korrekta nyheter”?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-30 22:37:00
|
|
Per B |
Sedan är det ju så att våra västländer håller på att allt mer präglas av Islam. Läs gärna en högt aktuell artikel om detta på DN debatt. Länk: dn.se
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-12-01 10:26:00
|
|
RM |
Jag förstår verkligen inte detta eviga försvarande av islam. Det fjäskas från politikerhåll så det är rent vedervärdigt. Det är inget fel på islam, bara på vissa utövare som använder religionen som täckmantel. Jo hej tjena... Det är ingen hemlighet att moskéer i Europa används till uppvigling för "kamp" mot väst. Där muslimerna själva bor...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-12-02 13:11:00
|
|
Jan Schmidt |
Vad påläst du är, Per B! Och du har läst HELA Koranen också, förstår jag. Inför en sådan sakkunskap kan jag ju bara ödmjukt dra mig tillbaka och knäppa brallorna igen, eller..?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-02 16:14:00
|
|
Andreas |
Det finns ingen anledning att läsa koranen, den bygger nämligen precis som kristendomen på gamla testamentet. Det räcker med att läsa en bit i GT så inser man att alla de mosaiska religionerna judendom, kristendom, islam leder till galenskap om de tolkas bokstavligt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-02 17:50:00
|
|
Jan Schmidt |
Det var en synnerligen förenklad bild av verkligheten som Andreas presenterade där...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-02 22:53:00
|
|
Dan |
På vilket sätt då Jan? Tog argumenten slut? Vad Koranen säger och vad väl valda, stora delar av islam anser vara islam är vitt skilda saker. Det rättfärdigar inte utövande av en religion som på något vis inverkar på det dagliga livet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-05 01:24:00
|
|
Jan Schmidt |
Dan, det finns kommentarer som förtjänar ett svar för att de är intressanta och inbjuder till en fortsatt diskussion. Sedan finns det kommentarer som är så korkade att man helt enkelt måste bemöta dem. Och så finns det kommentarer som inte förtjänar något svar alls...
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-05 03:19:00
|
|
Andreas |
Jag tycker personligen det ser ut som att Dan nr 11 säger samma sak som Jan nr 1, nämligen att det är skillnad på islam och människors tolkning av islam. Ang. Jan nr 10, det är klart man måste förenkla lite om man ska skriva något vettigt på 500 tecken. Som jag förstått det måste en bokstavstolkning av kristendom eller islam medföra att man erkänner GT:s auktoritet och dessutom tolkar det bokstavligt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-01-21 02:56:00
|
|
Joakim Johansson |
Att Koranen inte påvisar kvinnoförtryck, mord osv är irrelevant. Det handlar om hur Koranen tolkas, och helt uppenbart har en politisk och religiös gren inom Islam gjort sig till företrädare för hur detta ska ske. Och i denna tolkning ingår störtandet av västvärlden, självmordsbombande och att ge kvinnomördare cart de blanc.
|
| |