Männen håller inte ihop

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-11-28 15:02:00
Michael Lundahl
Nej varför skkulle det göra det? Om det gynnade individerna att rösta ut en viss person så gjorde de väl det då. Om ett temporärt samarbete var bäst för de enskilda tävlandena nå nyttjade de givetvis det. Men att påstå att detta berodde på en en grupp eller en oförstörbar pakt med ett gemesamt mål, det stämmer dåligt. Robinson är ingen lagtävling.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-28 15:09:00
Michael Lundahl
Men Robinson är i vilket fall som helst bara ett enda exempel. Även om det exemplet skulle visa sig inte stämma till 100 så räcker inte det för att invalidera hela det fenomen artikeln diskuterar.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-28 15:13:00
Thomas L. Aabo
Anna Dr. Missade du helt, som många andra tydligen, att hon de röstade ut, snarkade som en ångbåt i sjögång?
K a n det vara en orsak till att hon fick mycket röster.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-28 15:14:00
hejåhå
Mikael, du har givetvis rätt i att det sällan aldrig? är en medveten sammanhållning, men man behöver inte vara bekant med särskilt många yrkesverksamma kvinnor för att höra trovärdiga berättelser om hur det bildas killgäng på jobbet till vilka nya killar bjuds in men aldrig kvinnor.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-28 15:15:00
...åhejigen
Männen pratar jobb och affärer med varandra, men med kvinnor som dyker upp pratar man väder och vind. Som sagt så är detta säkert inte medvetet, men följderna blir ju desamma oavset graden av medvetande.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-28 15:17:00
Michael Lundahl
Kanske inte så konstigt med tanke på att könsrollerna styr över oss i vissa intressegrupper. Som kille uppfostras du med "hårda" leksaker. Då är det inte så konstigt att man finner gemesamma intressen hos någon av samma kön. Tror du inte samma sak händer på kvinnodominerade arbetsplatser?
Inlägg #7: Postat: 2003-11-28 15:22:00
Thomas L. Aabo
heåhå. Männen i de fall du nämner är nog präglade sedan tidigare av att kvonnor har andra intressen än män. Därför försöker de hitta något könsneutralt att tal med kvinnor om.
Iövrigt sluter sig väl kvinnor också samman. Det ser jag på mitt fikarum där kvinnor sitter vide ett bord och män vid ett annat.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-28 15:25:00
Biff
Jag har hört att både män och kvinnor helst föredrar män som arbetskamrater, för att det blir mindre "tjafs" då... Vet dock ej om det stämmer... någon som kan intyga/motsäga?
Inlägg #9: Postat: 2003-11-28 15:29:00
hejhej
Svar 7.
Säkert är det så, männen är varken uppfostrade eller tränade till att prata bizniz med kvinnor, och kvinnor är tränade att prata med varandra. Problemet finns alltså, och det har en rimlig förklaring. Då kan vi m.a.o. sluta förneka att fenomenet finns och koncentrera oss på att eliminera verkan av det. Förslag på hur?
Inlägg #10: Postat: 2003-11-28 15:31:00
Thomas L. Aabo
Jag förnekar fortfarande att det handlar om konspiration, struktur eller annat medvetet.
Inlägg #11: Postat: 2003-11-28 15:32:00
Thomas L. Aabo
Angående förslag på hur. Är det, som vanligt suck, bara männen det är "fel" på. Eller kan vi prata om fenomenet över könsgränserna?
Inlägg #12: Postat: 2003-11-28 15:32:00
Michael Lundahl
hejhej: Vi skall hellre bota orsaken än motverka symptomen. Problemet är att orsaken är stor och komplex och låter sig inte förklaras i trubbiga termer som "männen/kvinnorna", "strukturerna" och så vidare. Det krävs nytänkade från det röda klass&grupp-tänkadet för att kunna gå till botten med orsakerna.
Inlägg #13: Postat: 2003-11-28 15:35:00
Anna Dr
Till Thomas svar 3: Så alla tjejerna var döva? Eller är killar ovanligt känsliga?
Inlägg #14: Postat: 2003-11-28 15:36:00
Anna Dr
Michael: Ditt fenomen till analys är i mina ögon ännu ett av dina försök till logiska konstruktioner som fallerar genom sin onyanserade ton. Allting är inte så svart-vitt som du påstår! Hur man får Anna Linussons påstående om att tjejerna förlorade på att inte hålla ihop på Robinson till ditt prat om könskrig är patetiskt. Vad är det för logisk slutledning?
Inlägg #15: Postat: 2003-11-28 15:37:00
Anna Dr
Till Biff svar 8: SJälv föredrar jag blandade arbetsplatser och kan bekräfta att det kan bli väldigt enformigt med en arbetsplats som dagis i det avseendet - där det bara är kvinnor tråkigt! Den gång det kommer en vikarierande kille är ju väldans trevligt tycker all dagispersonal.
Inlägg #16: Postat: 2003-11-28 15:39:00
Thomas L. Aabo
Anna Dr, svar 13. Nej men de, tjejerna, var mer rädda för pakt-Robban.
Inlägg #17: Postat: 2003-11-28 15:41:00
Thomas L. Aabo
Anna Dr. svar 14. Missade du helt att Anna Linusson i sin artikel använde Robinson som ett exempel på feminismens problem i stort?
Inlägg #18: Postat: 2003-11-28 15:44:00
Michael Lundahl
Anna Dr: Var har jag påstått att saker är svart-vita? Om du har läst mina artiklar tidigare vet du att jag är den absolut sista att hävda att saker är svart-vita. Måste jag verkligen - för att du skall fatta - utöka artikeln med 300 bara för att slänga in alla disklaimers om att inte alla kvinnor/män är likadana, att detta givetvis inte kan generaliseras till att gälla alla, bla bla bla... måste jag det eller kan du FÖRSÖKA förstå vad jag menar istället för att på flit försöka missförstå?
Inlägg #19: Postat: 2003-11-28 15:44:00
Biff
Anna, ja... det glömde jag skriva... självklart föredrar alla en blandning. Men om man fick välja mellan att jobba med bara män eller bara kvinnor, ska tydligen både män och kvinnor välja männen. Varför är det tråkigt att bara jobba med kvinnor? Det stämmer verkligen inte med Solanas SCUM-manifest...
Inlägg #20: Postat: 2003-11-28 15:48:00
Michael Lundahl
Koppling till könskrig är inte svår att göra: Anna Li använda fallet med Robinson som exempel på problem för feminismen. Feminismen jobba för ett rättvist samhälle. Vissa feminister är inställda på att det är könskrig som häller exempelvis Gudrun Schyman. Jag tycker att det är bullshit och att det är samarbete mellan alla människor - män som kvinnor - som behövs för att lösa problemen. Var det så svårt att se den tankekedjan?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...