Inlägg #1: Postat: 2003-11-29 17:50:00
|
Erik K. |
Den svenska kristendomen och de svenska kristna kan kritiseras och hånas sönder och samman. Men ge sig på de mycket värre diskriminerande religionerna judendomen, katolicismen och, ve och fasa, islam, det vågar man inte! Hyckleriet och undfallenheten är total!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-29 17:55:00
|
Jan Schmidt |
Nota bene att jag inte direkt menar Stefan Jacobson, men hans artikel föder tanken: Det är märkligt att högerns megafoner är så kvicka med att fördöma att muslimska och andra arbiska män utövar våld mot och förtrycker "sina" kvinnor, medan de alltid är villiga att finna ursäkter för att västerländska, vita och förmodat kristna män gör samma sak...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-29 21:39:00
|
Magnus |
Religioner... ta bort!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-30 11:49:00
|
Hussein Masood |
Det är synd om dig och sådana som du Stefan Jakobson. Du är troligen uppfostfrad av en ensamstående mor, utan far i hemmet. Du har säkert gått i en skola där mobbing sker och du är troligen avundsjuk på dina grannars framgångar. Du lever i en mycket begränsad värld. Det är onekligen synd on dig.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-30 13:01:00
|
ashram |
liknar hets mot "folkgrupp" muslimsk kultur
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-30 13:01:00
|
Daniel Lundberg |
Stanna inte vid religioner! Nationalism och politiska ideologier är precis lika farliga. Det finns en viktig underton i din text; att vara intolerant mot människor med annan världsuppfattning/livsåskådning än en själv.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-30 13:14:00
|
"Blandaren" |
...Vad rätt du tänkt, fast det blev fel!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-11-30 13:21:00
|
dani |
varför har du valt den här rubriken? för att du vet att om du skriver det som kommer många att läsa men du skulle inte våga skriva "judarna är galna" för att då hade du blivit anklagad för antisemintism. men att attackera muslimer är idag accepterad och tacksamt. och då kan man känna sig bra och civiliserad när man kan bortförklara sitt eget samhällets problem genom att hela tiden kasta skit på muslimer.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-12-01 00:47:00
|
Ateist |
Ditt stycke om ateismen är missvisande. Begreppet ateism betyder "utan godstro". En ateist är således en person som inte tror på gud. Det betyder inte att alla ateister FÖRNEKAR guds existens. Det finns det för övrigt ingen anledning till, eftersom bevisbördan ligger på teisten.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-12-01 08:42:00
|
Thomas L. Aabo |
I huvudsak bra. Hade dock gärna sett att du förtydligat att "förvirrade" religiösa bara är en mindre del av de nämnda religiösa. eller?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-12-01 09:34:00
|
Anna Dr |
Förtryck förekommer som sagt överallt. Det är väl när man använder ett tros/rättssystem som "underlag" och "försvar" för att förtrycka en grupp människor som det blir läskigt. Personligen tycker jag den vackra andligheten som finns inom ALLA religoner, är något att eftersträva i dagens snabba samhälle.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-12-01 14:45:00
|
Damien |
Bra! Men du kunde ha varit betydligt hårdare i din kritik ;-
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-12-01 21:32:00
|
Viktor |
Denna sörja och rappakalja!
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-12-04 11:40:00
|
Viktor |
Jag bara undrar. Är det inte kristna som de enda som har använt atombomben t.o.m. två gånger? Var det inte kristna som erövrade Amerika, både syd och nord, och mördade 30 milj indianer på några få år? Var det inte kristna som förde miljoner svarta från Afrika till det nya landet som slavar, hälften dog under transporten? Var det inte kristna som koloniserade de råvarorika afrikanska och asiatiska områden? Hur var det med Australien?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-12-10 07:35:00
|
elin |
refererar till mitt inlagg under "bojkotta religionerna". och sa maste jag ju fraga vilken den ratta varldsbilden ar, det maste du ju vara nagot pa det klara med eftersom du efter mycket research, antar jag lyckats utesluta att religiosa manniskor har en sadan.
i ovrigt uppstar det alltid situationer som kraver kompromisser nar olika folk blandar sig med varandra, vare sig det ar religiosa eller inte.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-01-21 02:47:00
|
Joakim Johansson |
Huvudet på spiken Stefan, du har satt ord till mina tankar. Håller med dig till 100 procent. All religion borde klassificeras som galenskap, för det är precis vad det är. Människor mördas och lever i förtryck, allt i olika religioners namn.
|
|