När ska kvinnorna få nog?

Den här tråden diskuterar artikeln När ska kvinnorna få nog?.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-11-28 16:35:00
Thomas L. Aabo
"Våld i hemmet" och "misshandel" måste vara två olika saker isåfall.
Du får mig inte att tro att danska män är så mycket jävligare än svenska, aldrig.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-28 16:37:00
frågvis
Vad jag och fler än mig undrar över. Varför är ni feminister så tysta då det gäller det faktum att det är ok för muslimska män att gifta, eller vara ihop med, svenska kvinnor?
Men muslimska kvinnor ska inte få gifta sig osv med svneka män? Är inte detta förtryck och diskriminering?
Inlägg #3: Postat: 2003-11-28 17:13:00
Yanni
Ja du... Den dag kvinnor "får nog" och strejkar, beväpnar sig, slår tillbaka, vägrar gå med på att bli sämre behandlade än boskap... får vi nog aldrig uppleva. Svårt när man redan som barn får veta att man inget är värd. Fast det är inte utan att jag undrar vad som skulle hända. T ex i Afrika där jag hört sägas att om kvinnorna skulle sluta arbeta skulle hela kontinenten falla ihop.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-28 17:34:00
Balansmästaren
Länk: contra.nu "Antifeministiska manifestet" av Kalle Strokirk kan köpas på denna sajt. Eller i Stockholm, på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan från och med nästa vecka.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-28 18:11:00
KD
Det brukar sägas att feminismen är för både män och kvinnor. ADs artikel visar, för vilken gång i ordningen?, att så inte är fallet. Artikeln är till 100 ägnad att framställa kvinnor som förtryckta och metoden är, som vanligt, tendentiöst urval av fakta. Det som t. ex. inte framgår av ADs lista är att kvinnor haft rösträtt ca 88 av den tid som män haft det och siffran ökar!.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-28 18:59:00
John L.
Anna. Du kan ju "trösta " dig med att 8 av 10 som blir misshandlade eller mördade i Sverige varje år är män. Men dom bekymrar du dig inte för, förstår jag!
Inlägg #7: Postat: 2003-11-28 19:28:00
Michael Lundahl
Och poängen med denna vältrande orgie av offertänkadet är.... vad?
Inlägg #8: Postat: 2003-11-28 20:18:00
Jolin
Inressant läsning, men lite förvirrande budskap... titlen "När ska kvinnor få nog" kan jag inte riktigt koppla till innehållet, som består av punkter som redan rättats till rösträtt osv.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-28 23:21:00
Sunny
Angeläget Anna! Vi lite äldre minns ju när vi t.ex demonstrerade för fria abort etc. men många unga verkar tro att de rättigheter som finns i dag är självklara.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-29 05:42:00
Mike
Vad är jämställdhetsmålet? Att kvinnor ska utsättas för lika mycket våld som männen eller att de ska utöva lika mycket våld som männen?
Inlägg #11: Postat: 2003-11-29 15:09:00
Carina
Man kan väl åtminstone tänka sig obligatorisk kastrering vid andra våldtäkten. Man kan också tänka sig dubbelt straff för att misshandla eller mörda en kvinna. Detta skulle, är jag säker på, minska dessa brott. radikalt!
Inlägg #12: Postat: 2003-11-29 15:12:00
Yanni
Våld mot kvinnor ser annorlunda ut än våld mot män, det är väl därför man delar upp det. Till och med Amnesty gör det idag, de skriver att våld mot kvinnor är ett stort människorättsproblem: Länk: aftonbladet.se
Inlägg #13: Postat: 2003-11-29 16:43:00
Björn
En tanke om punkterna "första kvinnorna i riksdagen, första kvinnan i regeringen, som partiledare" osv. Framstegen för jämställdheten måste väl rimligtvis räknas från det att de KUNDE bli partiledare osv, inte från när de faktiskt blev det? När Karin Söder blev partiledare för centern var det ju faktiskt bara hon som blev det, inte kvinnorna som grupp. Förresten, rätta mig om jag har fel, men borde inte Miljöpartiet ha varit före?
Inlägg #14: Postat: 2003-11-29 19:30:00
k
jag undrar varför det vid såna här diskussioner dyker upp så många män i nån sorts försvarsställning, de försöker på alla vis hitta nåt som visar att det inte stämmer att, tyvärr, kvinnor blir förtryckta, och tyvärr, ofta är offer, sen hur mycket, beroende på var i världen man befinner sig, det är en annan sak,
Inlägg #15: Postat: 2003-11-30 00:51:00
undrande
Jag fattar bara inte varför finns det fortfarande så många kvinnor kvar i världen då så många har misshandlats, förtrycks och mördats varje dag sedan begynnelsen...
Inlägg #16: Postat: 2003-11-30 12:11:00
Karin Dahlin
Jag tycker det är bra att det fortfarande, efter år av kamp att det fortfarande finns kvinnor som orkar och vill ta upp de här svåra frågorna till ytan.
Karin dahli
Inlägg #17: Postat: 2003-11-30 14:29:00
kvinnan kan
Den 27-åriga kvinnan åtalades vid Uppsala tingsrätt den 16 oktober 1998 för mordförsök, mordbrand och grov misshandel. Hon är misstänkt för att tidigt på morgonen den 25 juli förra året ha hällt saltsyra på sin 44-årige sambo när han låg och sov hemma i sängen. Hon är också misstänkt för att ett år tidigare, tidigt på morgonen den 16 augusti 1997, ha tänt eld på honom med hjälp av bensinindränkta trasor, när han låg och sov i soffan.
Inlägg #18: Postat: 2003-11-30 16:17:00
Henke
Fasen vad många killar/män måste påpeka att de minsann också åker på stryk, mycket mer än vad tjejerna gör tillochmed. Jamen vilka är det som utför det våldet då? Ser ni inte att mansmisshandlarna är de samma som kvinnomisshandlarna? Låt oss bekämpa dem så vi kan lösa BÅDA problemen istället för att göra det till två olika frågor där man kan välja läger och skit i etiketterna!
Inlägg #19: Postat: 2003-11-30 23:17:00
Joakim Johansson
Bra skrivet! Och helt rätt! Personligen tror jag mig veta grunden till detta problem. Och det har med agressivitetens förnekelse att göra. Men det krävs nog en hel artikel för att förklara det resonemanget.
Inlägg #20: Postat: 2003-12-01 00:01:00
Robert
Jag blir så irriterad på sånahär texter. Om du slutar vara så jävla fixerad vid att du är kvinna så går det nog bättre ska du se.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...