Socialtjänstlagen. Ett stort skämt!

Inlägg #1: Postat: 2003-11-28 08:36:00
Åsa
Jo, barnen har en far som försörjer dem varannan vecka. Men det ska också funka resten av tiden.
Jag håller med dig ang lån, naturligtvis ska lån inte betalas med försörjningsstöd. Det är inte där haken sitter, det är så mycket mer. De tar inte hänsyn till hela situationen. I detta fall funkar inte lagen. Var kommer barnen bästa in?
Inlägg #2: Postat: 2003-11-28 09:27:00
mira
Se till att lämna in förvaltningsbesvär. De på socialkontoret ska hjälpa dig att överklaga. Enda sättet att får fram goda prejudikat. Barnens far är ändå skyldig att bidra med pengar om du inte har till dem. Han kan inte enbart se till sin vecka.
Inlägg #3: Postat: 2003-12-05 01:46:00
Fredrik Vargas Friberg
Hm. Själv har jag funderat många gånger om man ska slå in på en ny karriär. Bli rådgivare för människor i behov att kunna hantera myndigheter etc. ÖVER TILL FRÅGAN: 1 Miras förslag är bra, det är det första steget man tar, ifall man är två personer om vårdnanden, men....
Inlägg #4: Postat: 2003-12-05 01:52:00
Fredrik Vargas Friberg
2 Situationen kan vara att bägge föräldrar har en ohållbar ekonomisk situation, vilket resulterar att den som har huvudvårdnaden om barnen skall söka ekonomiskt stöd från nära o kära.
3 När inte det fungerar i längden blir det steg tre, att söka ekonomiskt stöd från kommunen, genom någon fond/stiftelse vars medel från den bortgångne har testamenterat till behövande i sin kommun/socken.
Inlägg #5: Postat: 2003-12-05 01:57:00
Fredrik Vargas Friberg
4 Gå med i nätverksgrupper för ensamstående föräldrar för på så sätt få teoretiskt stöd. Ifall slutligt skede så: 5 Gå slutligen till socialkontoret med högt buret huvud och kräv din rätt i det solidariska representativa demokratiska Nationalstaten Sverige.
Inlägg #6: Postat: 2003-12-05 02:02:00
Fredrik Vargas Friberg
6 Du får ha över norm, du får ha bil, du får ha vissa ägodelar med viss högre värde. Du får haft en hög inkomst innan. 7 OCH barn går alltid före, det betyder att du ev kan skaffa slags värdecheckar som går till enbart mat. Eller...så flyttar du till min gamla hemkommun där de nu funderar att ge färäldrar 13000kr ifall de har barnen hemma istället på dagis. OM de också har 3 barn från andra familjer hos sig. Mvh Fredrik
Laddar...