Jämlikhet?

Inlägg #1: Postat: 2003-11-24 13:12:00
Kalle
Och om du skulle bli oönskat gravid? Och du ville göra abort trots att pappan inget hellre ville än att ta hand om barnet? Om tekniken finns att plocka ut fostret och låta det utvecklas på annan plats, antingen hos en surrogatmamma eller helt artificiellt. Du skulle ju slippa fostret/barnet på samma sätt som vid en vanlig abort. Varför är det så viktigt att fostret ska hamna på sjukhusets sophög bara för att DU inte vill ha det?
Inlägg #2: Postat: 2003-11-25 00:09:00
Jennifer Grönqvist
För att den utvecklingen känns helt ohuman. Varför ska vi i så fall ha ett okontrollerat avlande av barn överhuvudtaget - vi tampas ju redan med överbefolkningsproblem. Om vi ändå har den här fantastiska tekniken kan vi bestämma hur många barn som får födas varje år och odla dem i provrör direkt så slipper vi alla jobbiga konflikter älskare emellan. Alla får själva välja exakt när de vill bli föräldrar.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-25 09:13:00
Kalle
Man blir bara stum av en sån kompakt ovilja att ens försöka förstå problemet innan man angriper den som påtalar det...
Inlägg #4: Postat: 2003-11-25 11:03:00
ambjörn
Åtminstone borde en abort föregås av ngt slags "rundabordssamtal" med fader moder och tredje part. Dels kan det ha en terapeutisk inverkan för framtiden för båda fadern och modern, dels kan det ändra utvecklingen. Min egen upplevelse var att damen i fråga fick ett hysteriskt anfall och stängde av mig helt, stängde av sin graviditet och gjorde abort fortas t möjlighet. Därigenom skapade hon ett oläkbart trauma för både henne och mig,
Inlägg #5: Postat: 2003-11-25 11:54:00
Jennifer Grönqvist
Håller med om rundabordssamtal. Har själv varit i liknande situation och det löste sig bra efter just ett sånt samtal. Det jag tror är att teknik inte kan lösa de här motsättningarna. Det känns dessutom sjukt att flytta halvt oönskade foster hit och dit när det finns miljoner barn i andra delar av världen som svälter, som prostituerar sig för att överleva. Men jag förstår mannens frustration. I mitt fall var det jag som inte fick som jag ville.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-26 10:32:00
Per W
Svar 2 o svar 5 : Det finns inget "överbefolkningsproblem". Det finns ett fattighetsproblem och ett rättviseproblem. Så det är ett svepskäl. Men jag håller med Jennifer ändå i grundfrågan.
Teknik löser inte problemet. Skydda er när ni ligger med varandra!
Inlägg #7: Postat: 2003-11-26 13:18:00
Kalle
Sjukvården kan ju bota ganska mycket som tidigare sågs som säkra dödsdomar. Är det något mer område som du ser som ohumant, eller gäller det bara där du ser kvinnans ställning som den suveräna modern hotas?
Inlägg #8: Postat: 2003-12-08 12:10:00
Jennifer
Din livmodersavund Kalle. Kom över den.
Laddar...