|
Inlägg #21: Postat: 2003-11-24 13:29:00
|
|
kicki |
Jolin. Trots tvivelaktigheter och ev valfusk i Florida blev ändå slutresultatet, helt korrekt, att GB blev vald till president! Vad är det för illgärningar som GB har gjort mot mänskligheten? Ge exempel! Dessutom: jag har varken kallat dig för nazist eller kommunist. Antagligen är du bara korkad, okunnig och enögt hatisk mot GB!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-11-24 13:39:00
|
|
kicki |
Niklas. I alla demokratier med någon form av majoritetsvalsystem kan den situationen uppstå att man kan vinna ett val trots att man fått en mindra andel av de totalt avgivna rösterna. I Sverige innebär indelningen i valkretsar att du faktiskt kan få fler riksdagsmän än ett annat parti trots totalt färre röster. Det finns både för och nackdelar med rent proportionella val och majoritetsval. Läs gärna mer om detta!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-11-24 13:42:00
|
|
Anna C |
Jadå Kicki, när jag tänker efter har jag nog lite initiativkraft. Efter idogt letande hittar jag dock ytterst lite som efter kritiskt granskande skulle tyda på att USA är mer demokratiskt än något annat land.
Däremot finns gott om artiklar om valfusk, lågt valdeltagande och valkampanjer som hålls av kommsiellt baserade intresenter.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-11-24 13:45:00
|
|
Anna C |
kommersiellt ska det vara.
Hursomhelst. Kanske är jag för enfaldig för att förstå,men jag ser inte något av det som särskilt positivt för demokratin.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-11-24 13:48:00
|
|
Niklas |
Svar 21. Kicki, trots tvivelaktigheter och ev valfusk, blev resultatet helt korrekt??? Ojdå, säger vem? Det amerikanska folket? Gud? Du?
Svar 22. Du har givetvis en poäng här. Inget demokratiskt system är perfekt, men USAs valsystem är ett av de sämre jag känner till - räknat demokratierna. Vill även minnas att det brittiska är väldigt haltande. Men jag erkänner gärna att jag inte är så insatt i det politiska systemet i många av världens demokratier.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-11-24 13:52:00
|
|
kicki |
Niklas. Nej, du blir inte kallad kommunist för att du kritiserar USA. Det finns en hel del att kritisera även i det landet, liksom det ju finns i alla länder, inte minst vårt eget! Men, om man ensidigt och hela tiden enbart kritiserar USA och västvärlden och aldrig andra länder och system som förtjänar sjufallt värre kritik, då har man ett politiskt syfte med kritiken, som man oftast försöker dölja och som inte tål dagsljus, men som absolut bör avslöjas!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-11-24 13:53:00
|
|
Niklas |
"Demokrati är ett förkräckligt statsskick, men jämfört med alternativen det minst dåliga." Fritt citerat Om inte mitt minne sviker mig var det Churchill som fällde de orden. Ganska tänkvärda.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-11-24 13:55:00
|
|
Niklas |
Svar 26. Glad att vi kan enas om det. :
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-11-24 13:55:00
|
|
Anna C |
För övrigt Kicki. Tycker jag inte att något av dina svar anger ett bra själ till din fördomsfullhet kring den som förmår att kritisera USA politiska system.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-11-24 14:04:00
|
|
Niklas |
Jag är för lat för att hitta aktuella siffror från föregående riksdagsval, men jag har en stark känsla av att den politiska kartan i Sverige skulle vara väldigt röd, och det blå blocket närmast utrotningshotat, om man tillämpade systemet med elektorsröster här. Men som sagt var har jag inte räknat på det.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-11-24 14:09:00
|
|
kicki |
AnnaC. I Churchills anda kanske vi kan enas om att demokratierna är bräckliga och långt ifrån felfria politiska system men fasen så mycket bättre att leva i än alla diktaturer, religiösa eller politiska, sammantagna!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-11-24 14:09:00
|
|
Anna C |
Att man påpekar ett antal saker som man anser vara bristfälliga med ett system gör ju inte att man automatiskt anser det vara sämre än alla andra system. Eller hur Kicki?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-11-24 14:13:00
|
|
kicki |
Niklas. Ja, det är därför många sossar gärna skulle vilja införa mjoritetsval här, precis som i England!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-11-24 14:13:00
|
|
Niklas |
Jag gissar att svar 31 var ämnat åt mig. : Jag kan bara hålla med dig, var inte menat som ett försvar av diktaturer, men jag tror du förstod det. :
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2003-11-24 14:16:00
|
|
Anna C |
Japp. Absolut kan vi enas om det. Inget system är ju perfekt. Och ja, det finns klart många system som är bra mycket värre än USA:s.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2003-11-24 14:17:00
|
|
Niklas |
Svar 33. Och även om mitt hjärta är mer rött tycker jag det vore förskräckligt om så skedde...
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2003-11-24 14:18:00
|
|
kicki |
Anna C. Nej, men det är ensidigheten jag vänder mig emot. Det är varken trovärdigt eller begåvat att " bara kritisera Gud men aldrig djävulen"!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2003-11-24 14:21:00
|
|
kicki |
Det blev lite rörigt här men ha det bra, min lunchrast är över : !
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2003-11-24 14:22:00
|
|
Niklas |
Vi lyckades ju enas om nåt till slut. Ett mycket bra exempel på ett deliberativt samtal. :
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2003-11-26 13:45:00
|
|
Ramona Danlen |
I USA kan du om du vill byta identitet,enkelt. Kolla en gravsten t.ex. Du kan om du vill avstå röstningen genom att inte anmäla ditt intresse. Amerikanarna har inte som vi fyra sista unika siffror som berättar allt om dig! Allt är på gott och ont. Inget är svart eller vitt.De är kollade men inte som vi.
|
| |