Inlägg #21: Postat: 2003-11-19 23:00:00
|
Sunny |
I dag är killen en jämlik pappa som delat pappaledigheten o ensam tar hand om en dotter från första förhållandet. Flickorna åker jorden runt på tuffa uppdrag typ genom Kina på motorcyckel o de har jämlika partneres. O mitt ex född -24 som sällan såg sin hårt arbetande pappa o sin trötta mamma med de många barnen startade en ny tradition.
Moderna barn ser mera till sina föräldrar än någonsin förr!
Semestrar,barnledighet, sjukdagar för sjukt barn etc.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2003-11-19 23:16:00
|
Niklas |
Först och främst, tack Anton. Skönt med lite uppbackning. Vidare till svar 13. Biff, det har jag gjort. Som jag nämner i svar elva - vilket jag får förmoda att du missat. Jag hoppas att ni inte upplever att jag inte är ödmjuk, har jag trampat er på tårna ber jag om ursäkt. För att knyta an till svar nio igen, vad jag ville belysa här var den skillnad som görs mellan "pojkflickor" och "flickpojkar" även om det ordet aldrig används.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2003-11-19 23:16:00
|
Niklas |
Det finns en betydande statusskillnad mellan de två även om det alltid finns undantag. Och innan ni anklagar mig för att jag bara rabblar teori som jag läst i någon samhällsvetenskaplig bok, jag har många egna erfarenheter av detta, dels självupplevda, dels från den tid jag arbetat inom barnomsorgen, dels från vänners berättelser. Jag har själv lekt med både Transformers och Barbiedockor då jag var barn.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2003-11-19 23:17:00
|
Niklas |
Jag har fått erfara vad det kostar att bryta mot normer, jag har smakat på samhällets intolerans mot de som är annorlunda. Jag anser inte att man som förälder ska pracka på sina barn något slags jämlikhetstänkande som grundar sig på att flickor och pojkar ska leka med samma leksaker och leka samma lekar. Biff, du tycks tro att jag förespråkar någon slags totalitär jämlikhetsfeminism som inte ens anser att flickor bör sminka sig utan att man tvingar pojkarna att göra likadant. Hoppas jag har fel.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2003-11-19 23:17:00
|
Niklas |
Jag kan dock inte se att någon tjänar på de stereotypa könsrollerna, som tydligen skulle vara bra för barn. Så ja Biff, det jag skrev i kommentar nio är inte enbart samhällsvetenskapliga förnuftigheter hämtade från någon bok, de är i allra högsta grad också hämtade från livet. Jag har betalat ett högt pris för att jag inte var nog mycket pojke.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2003-11-19 23:18:00
|
Niklas |
Angående klassens tuffing, han/hon står förstås helt opåverkad av samhällets värderingar och normer och konserveras perfekt från generation till generation. Klassens tuffing är oföränderlig? Nå, vi kanske definierar dessa könsroller på helt olika sätt? Jag vill gärna tro det iallafall.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2003-11-20 01:09:00
|
Biff |
Niklas, du har tydligen inte förstått vad jag menar i mina kommentarer... Könsrollerna är ett rent helvete, lika önskvärda hål i tänderna. I utopin skulle de inte existera.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2003-11-20 01:09:00
|
Biff |
Men i vår värld finns de, även om vi försöker få bort dem. Och vad gör man åt det? Sitter man vid datorn och förbannar dem medan ens son blir hånad av tjejerna? Klagar man på klassföreståndaren när ens dotter är ointressant för killarna? Anmäler man till polisen när ens barn blir döpta i toaletterna? När ens barn är officiella "mobbingoffer"?Avgör själv om du tycker jämställdheten är värd det priset...
|
|
Inlägg #29: Postat: 2003-11-20 01:14:00
|
Biff |
Angående svar 26: tuffingen är nog den sista som tar steget "in i jämställdheten" "halleluja!", så vi kan lika gärna se honom/henne som oförändelig...
|
|
Inlägg #30: Postat: 2003-11-20 07:35:00
|
Niklas |
Tja, Biff, bra att vi är överens på den punkten iaf. : Som du säger, ett samhälle helt fritt från könsroller är en utopi, för mig innebär det dock inte att det inte är värt att sträva efter. Och Biff, det är ju just det som är poängen, det är därför vi BEHÖVER sträva efter en förändring, så att barn inte behöver bli utsatta för kränkande behandling p.g.a. att de inte riktigt passar in in den trånga normen.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2003-11-20 07:35:00
|
Niklas |
Normer och värderingar går att ändra, det är inga universiella lagar. Och som Sunny skriver i svar 19, man fokuserar på den som mobbar... Att man rikserar att bli mobbad för att man är annorlunda är ingen anledning att inte kämpa för ett samhälle som är mer tolerant. Tvärtom. Sen spelar det ingen roll om det handlar om jämställdhet, religion, sexuell läggning eller något annat. Min erfarenhet, och mina historiekunskaper säger mig också att inget är oföränderligt.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2003-11-20 14:27:00
|
Mike |
Helt kort, om vi bara ersätter den gamla normen att "mamma ska vara hemma" med den nya normen att "mamma ska vara på jobbet" så missar vi ju chansen att låta människor fritt forma sina liv som det passar dem. Speciellt om denna nya norm subventioneras av skattesystemet och trumpetas ut som moraliskt överlägsen.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2003-11-20 15:08:00
|
Niklas |
Mike, en kommentar till Furesjös artikel eller den här diskussionen? Eftersom du postar den här får jag förmoda att det är ett inlägg i denna specifika diksussion, jag kan bara inte förstå vem som har propagerat för det du skriver i svar 32. Eller var det bara en allmän kommentar?
|
|
Inlägg #34: Postat: 2003-11-20 15:22:00
|
Biff |
Niklas, visst, man ska inte ge upp sin kamp bara för att man riskerar att bli mobbad. Men ska man göra det när de man älskar mest riskerar att bli mobbade? Jag säger inte att man ska det, bara att man måste tänka sig för. Om man anser att ens åsikter är såpass viktiga, bör man naturligtvis fortsätta kämpa. Men då ska man också vara beredd på att ens barn har en oerhört jobbig tid framför sig. För "mänskligheten" är det förstås värt det, men är den viktigare än ens barn?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2003-11-20 18:36:00
|
Mike |
Svar 33, De som har propagerat för det OCH de senaste 30-40 åren, genomfört det via skattepolitiken är främst s, v, fp, c och mp . Det är det Furesjös artikel och förhopnningsvis vår diskussion handlar om!
|
|
Inlägg #36: Postat: 2003-11-21 03:04:00
|
Niklas |
Ok, jag tyckte bara den hade hört hemma bättre i en "ny" tråd till artikeln... :- Jag menade att ingen av debattörerna i denna tråd propagerat för det...
|
|
Inlägg #37: Postat: 2003-11-21 17:35:00
|
Mike |
Ge dig nu, det är ju inte som om jag för in något orelaterat i diskussionen. Bemöt vad jag säger eller strunta i det. Om du börjar insinuera att jag bryter mot "netiketten" verkar det bara som att du försöker byta ämne för att du inte har några argument.
|
|