Inlägg #1: Postat: 2003-11-16 15:12:00
|
Magnus Österdahl |
Mer forskning på området behövs. När det gäller studier på terminala patienter är förhållandevis lite gjort. Ett fåtal studier har gjorts på läkares attityder till dödshjälp. Resultaten har hittils inikerat att ju mer erfarenhet läkarna har av vård av svårt sjuka och terminala patienter desto större är deras motstånd mot dödshjälp.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-16 15:40:00
|
Viktor |
Svar till Magnus Ö. ”… ju mer erfarenhet läkarna har av vård av svårt sjuka och terminala patienter desto större är deras motstånd mot dödshjälp.” Om det är sant blir jag mycket glad, för mig är dödshjälp samma som avsiktligt mord.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-17 07:33:00
|
Magnus Österdahl |
De fåtal studier som är gjorda tyder på att det är så. Senast en fransk studie som publicerats ganska nyligen i Brittish Medical Journal visade att tex onkologer som har stor erfarenhet av sk palliativ vård var mer negativa till dödshjälp än tex allmänpraktiserande läkare.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-17 09:46:00
|
Thomas L. Aabo |
Magnus. Har du missat att det nyligen gjorts en undersökning av danska läkare? En stor del av dem "doserade" fram en aktiv dödshjälp.
Ska läkare som visar under av empati straffas?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-17 16:05:00
|
Magnus Österdahl |
Den senaste studien på detta område och danska läkare som jag känner till publicerades i Bioethics 1996. Det publicerades en studie i Lancet i augusti i år men det var en studie där man jämförde 6 olika länder, ett av dessa var Danmark. Menar du någon av dessa eller någon annan?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-19 14:39:00
|
Thomas L. Aabo |
En undersökning som hänvisades till i Danmark i danska nyheterna för någon vecka sedan.
Någon källhänvsining angavs inte i etermedia
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-20 10:09:00
|
Magnus Österdahl |
Ok. Jag misstänker att det är Lancetstudien som åsyftas. I den studien jämförde man läkarens roll vid ett antal utvalda dödsfall i sex olika länder. Ingen jämförelse gjordes mellan olika läkarspecialiteter.
|
|