Gratis våldtäkt? Nej, logikfel.

Inlägg #1: Postat: 2003-11-12 13:49:00
Michael Lundahl
Yanni: Jag skrev i denna artikel att jag PÅSTOD i första artikeln att Krilles påstående blev mer trovärdigt. Jag påstod INTE "Fru Anderssons påstående blev mindre trovärdigt". Det här är ytterligare ett logikfel som är vanligt. Människor tror att det är frågan om en balansvåg... och om man tar eller lägger till något på ena sidan så ändrar det andra sidan också. Detta är - som så mycket annat i denna debatt - grovt felaktigt.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-12 13:50:00
Michael Lundahl
Fru A och Krille kan BÅDA sägas att de - som det ofta heter i rättsammanhang - "ger ett trovärdigt intryck", trots att de säger helt olika saker. Att en eller båda av dem har fel är irrelevant. De kan FORTFARANDE båda, samtidigt, "ge ett trovärdigt intryck". Så nej, jag skriver inte "tvärtom" som du säger här.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-12 13:54:00
Michael Lundahl
Och det här felaktiga balanstänket återspeglas också när människor tolkar vad ett frikännande betyder. De tror då att bara för att skulden inte läggs på ena parten så betyder det att skulden då måste läggas på den andra. Att om man frikänner anklagade så lägger man skulden på den anklagaNde istället. Och även det är fel.
Laddar...