Förstod inte Krille att han stal?

Inlägg #1: Postat: 2003-11-11 13:48:00
Michael Lundahl
Hur ska de kunna det? Utan kamerorna är det INGEN som vet vad som egentligen hände för tunneln i övrigt var tom. Krille slumrade då sedeln föll. Fru A tittade åt ett annat håll. Krille kan inte bevisa att han tog sedeln från lådan istället för från Fru As ficka.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-11 13:50:00
Michael Lundahl
Polisen kommer in i den situation som beskrivs i första artiklen. Det är deras perspektiv på det hela. De får under din påstådda halvtimma inte en klar bild av vad som har hänt därför att Fru A är rasande och knappt kontaktbar. Krille är också arg samtidigt som han lullig och vill inte ha med polisen att göra.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-11 14:00:00
KD
Katarina: Även om man antar att du har rätt i att det skulle ta 30 min för polisen att klara upp saken så ändrar det inget av frågans principiella karaktär. Polisen måste klara ut vem som är trovärdig och hur de inblandade uppfattade saken. Att det är polisen som gör det och att det tar 30 min är ovidkommande. Din invändning är alltså helt irrelevant.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-11 14:03:00
Michael Lundahl
Och vidare är det så att även om just detta fall kanske skulle ta 30 minuter att reda upp så finns det andra fall som inte är vara lika lättlösta... som Tumbafallet.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-11 14:09:00
Katarina
att hon JUST VI DETTA TILLFÄLLE tagit fram en sedel, men sen lagt tillbaks den/tappat den vet vi, och det RÄCKER ju. Självklart måste polisen höra bägges version.Jag gissar att dom väntar lite om det inte går?
Inlägg #6: Postat: 2003-11-11 14:24:00
Michael Lundahl
Katarina: Nej, det vet vi inte. Du och jag vet det för vi har läst den här berättelsen. Men Fru A vet inte att hon tappade sedeln. Hon är övertygad att hon lade sedeln i fickan. Det är HENNES verklighet. Sådana här berättelser utskrivna har inte polisen att tillgå. De har enbart det jag skrev i första artikeln. Läs första artikeln igen och fundera på om det ens finns någon slags möjlighet för polisen att komma fram till det som står i denna berättelse.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-11 14:26:00
Michael Lundahl
Och nej, polisen står inte och "väntar lite". De har en SKYLDIGHET att agera - som det heter - "utan dröjsmål".
Inlägg #8: Postat: 2003-11-11 14:32:00
Katarina
Igen:Självklart måste polisen höra bägges version.Du kan inte på allvar mena att det är realistiskt att det skulle väckas åtal utan att polisen fått bägges version.
svar 7:???? har polisen en skyldighet att förhöra icke-kontaktbara personer utan dröjsmål????
Inlägg #9: Postat: 2003-11-11 14:38:00
Mike
Jag tycker Krille borde klippa håret och skaffa sig ett jobb! Skämt åsido ML har en stor poäng i att det som ser ut att vara ett solklart brott ur ena partens ögon egentligen kan vara ett missförstånd. När alkohol och droger är inblandade minskar inte direkt riskerna för missförstånd.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-11 14:43:00
Mike forts
Att läsa om rättsfall i kvällspressen och göra definitiva uttalanden om felaktiga eller riktiga domar baserat på de artiklarna är ytterst vanskligt för att inte säga korkat. Däremot kan man naturligtvis diskutera principerna för vad som ska krävas av rätten vilket många verkar ha ytterst dimmiga begrepp om.
Inlägg #11: Postat: 2003-11-11 14:52:00
Michael Lundahl
Svar 8: Nej, inte förhöra... men de kan heller inte bara stå utanför järnvägsstationen och vänta på att personerna skall börja snacka med dem. Fru A anmäler brott. Då kan poliserna inte strunta i det. Alltså måste de anhålla Krille och få igång behandlingen av fallet. Och enligt rättssäkerhetsprinciperna måste detta ske utan dröjsmål.
Inlägg #12: Postat: 2003-11-12 20:03:00
Katarina
?vad har det med någonting att göra? Igen:att hon JUST VI DETTA TILLFÄLLE tagit fram en sedel, men sen lagt tillbaks den/tappat den vet vi, och det RÄCKER att ta ställning till. Vad hon brukar göra är inte relevant.Att polisen inte pratar med bägge är orealistiskt.Du anklagar andra för att inte resonera logiskt, du kanske skulle fundera på hur riktiga premisserna du ställt upp är?
Inlägg #13: Postat: 2003-11-12 20:16:00
Michael Lundahl
Svar 12: Nej, det vet vi inte alls. Vi vet att Fru A *påstår* att hon lagt tillbaks den. Och vi vet att Krille *påstår* att hon gav den till honom. Det är det vi vet. Så länge vi inte har kamerorna vet vi - om vi skall föreställa poliserna - absolut ingenting.
Inlägg #14: Postat: 2003-11-12 21:19:00
katarina
ja ja,ja sista kommentar; jag kan inte förklara mig tydligare: vi vet redan att hon tänkte ge honom sedeln vid detta tillfälle och då spelar det ingen roll om det var första eller 1000:e gången hon tänkte ge en hundralapp till denne man, eller någon annan.
Inlägg #15: Postat: 2003-11-12 21:20:00
katarina
för säkerhet skull: ..spelar ingen roll för hennes trovärdighet..
Inlägg #16: Postat: 2003-11-12 22:28:00
Michael Lundahl
Nej... men det spelar roll för trovärdogheten för Krilles påstående att han fick den av henne.
Inlägg #17: Postat: 2003-11-12 22:50:00
Katarina
nej,att den låg i hans låda räcker.Fanns ingen anledning för honom att tro att någon som inte ville ge honom pengar råkat tappa en hundring precis just där, för långsökt.
Inlägg #18: Postat: 2003-11-12 22:52:00
Katarina
..och självklart fanns det heller ingen anledning för henne att ljuga och säga att hon inte tänkte ge den.
Inlägg #19: Postat: 2003-11-12 23:35:00
Michael Lundahl
Hur vet polisen att den låg i Krilles låda? Krille kanske ljuger?
Inlägg #20: Postat: 2003-11-13 12:12:00
Yanni
Lite lätt naivt att tro att ett sånt här fall skulle leda till annat än avskrivning iofs. Och det förekommer OFTA att man lägger ner fall utan att höra alla inblandade. Det förekommer till och med att man lägger ner fall med känd gärningsman inte utreder eller väcker åtal alltså.
Laddar...