Har offrets vanor betydelse?

Inlägg #1: Postat: 2003-11-10 23:52:00
suck
om det inte finns några vittnen om det inte finns några spår, varför måste man tro på dig?
du kunde ju ha hittat på alltihop precis som du gjorde nu...
Inlägg #2: Postat: 2003-11-11 00:19:00
Greg
Nej.... Men målet skulle troligen lagts ner i brist på bevis.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-11 09:19:00
Thomas L. Aabo
Anna Li. Du har ju också tillgång till Sourze. varför skriver inte du en aktuell "saga" också.
Låten andarna kämpa!
Inlägg #4: Postat: 2003-11-11 09:20:00
Michael Lundahl
Vid undersökningen visar det sig att detta är 10:de gången på 3 år som du anmäler honom. Vittnena när ni gav er hem visade att du klängde runt halsen på honom och kysste honom passionerat. Till kompisen sade du "Nu ska han och jag hem och knulla! *fnitter*". Anser du trovärdigheten i anklagelsen då vara 100 opåverkad?
Inlägg #5: Postat: 2003-11-11 18:54:00
Mike
Om du inte hade haft sex med en man tidigare t.ex. pga att du var djupt religös och ville spara dig för äktenskapet eller om du vore nunna så hade det stärkt din trovärdighet. Så strikt talat minskar din trovärdighet om man jämför med mina exempel ovan.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-11 19:24:00
Michael Lundahl
Mike: Eller snarare: den anklagades trovärdighet minskar. Målsägarens trovärdighet inte vare sig ökar eller minskar... men den anklagades berättelse - där han påstår att hon ville - kan då bli såpass icke-trovärdig att rätten bortser från den.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-11 21:10:00
Anna Li
Ni påminner mig om Jehovas vittnen som kräver två vittnen till pedofila övergrepp. Våldtäkter har sällan vittnen, kan de därför inte existera?
Inlägg #8: Postat: 2003-11-11 21:13:00
Anna Li
Om man kysser en man- måste man vilja ha sex med honom då? Jag måste säga att er inställning skrämmer mig. Ni kräver bevis som aldrig kommer att bli möjliga att ge. Ett trovärdigt vittnesmål värderas högt i alla möjliga mål, varför anses kvinnor plötsligt inte vara trovärdiga i att tala om vem de vill respektive inte vill ha sex med. Ni säger i princip att det är fritt fram att våldta alla kvinnor i bekantskapskretsen.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-11 21:40:00
Mike
Anna Li, för att man ska fälla någon för ett brott ska det inte finnas något utrymme för "rimligt tvivel". Det är en princip som förhoppningsvis gäller ALLA brott. Alternativet är det som, om något, framstår som "skrämmande".
Inlägg #10: Postat: 2003-11-11 21:44:00
Mike forts
Där ord står mot ord och ingen annan bevisning finns blir det naturligtvis svårt att undanröja alla tvivel. Att man värderar vittnesmål utifrån vad man vet/tror om en persons karaktär är naturligt. Att en nunna frivilligt skulle gå med på gruppsex är mindre troligt men inte uteslutet än att en porrstjärna skulle göra det.
Inlägg #11: Postat: 2003-11-11 21:51:00
Mike forts
Om en tidigare flera gånger dömd våldtäktsman nekar till att ha begått ytterligare en våldtäkt väger nog hans vittnesmål ganska lätt. På senare år har vi sett många skrämmande exempel på vad som kan hända när man börjar tumma på beviskraven i pedofili/incestmål t.ex.
Inlägg #12: Postat: 2003-11-11 21:55:00
Mike
Svar 7, Tyvärr är det ju så att många brott som existerar inte går att bevisa. Ingen förnekar för den skull att de existerar.
Inlägg #13: Postat: 2003-11-11 21:55:00
jana
mike, jag hoppas verkligen inte att rättsväsendet har din attityd. du verkar på fullt allvar anse att de enda som kan dömas för våldtäkt är de som redan är dömda flera ggr, och de som förmoligen - men inte helt säkert - är offer, är möjligtvis nunnor inblandade i gruppsex. jag får rysningar av att läsa dig.
Inlägg #14: Postat: 2003-11-12 10:14:00
Erik
Jag för rysningar av att inse att Anna Li och jana har så starka åsikter men ändå så svårt att argumentera för dem att de måste smeta ner sina motståndare med illvilliga motiv och påstådda åsikter.
Inlägg #15: Postat: 2003-11-12 14:12:00
Mike
Svar 13, Det var länge sedan jag läste ett så riktigt genuint genomkorkat inlägg, om man undantar Viktor. Men han har ju varit relativt sällsynt på sistone.
Laddar...