|
Inlägg #1: Postat: 2003-11-10 22:42:00
|
|
forts |
Vill du diskutera mansroll ger jag dig tipset att kolla in www.feminetik.se där precis ett nytt forum lagts upp för att diskutera manlig homosocialitet. Mkt trist om män känner sig uteslutna från diskussionen. Kruxet är ju att makten inte lär förändra sig själv, Men tvåtusen år tror jag inte att det behöver ta. Förändras mentaliteten så går resten snabbt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-11 08:18:00
|
|
pUs |
Jag diskuterar gärna mansroller. Tyvärr är ju jag och många andra med mig utestängda från ditt diskussionsforum, i egenskap av icke-feminister.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-11 09:28:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jämlikhet är inget nytt påfund. Lika lite som ojämlikhet alltid funnits.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-11 09:30:00
|
|
KD |
För att uppnå jämlikhet och jämställdhet är förvisso en äkta delmängd av jämlikhet behövs bara humanism. Denna utesluter feminismen och andra kollektivistiska ideologier. "Om vi inte delar upp mänskligheten i två kön..." Jamen gör inte det då.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-11 09:33:00
|
|
KD |
Jämställdhet är en äkta delmängd av jämlikhet ska det vara.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-11 11:21:00
|
|
Alvunger |
pUs: nope. finns forum för icke-feminister o feminister gemensamt. KD: det arbetet att dela upp mänskl. har pågått i flera tusen år. Vad som nu händer är en synliggörningsprocess, där feminister i tre generationer pekat på områden där kategoriseringen lett till förtryck. Nu är verkligen tiden inne att sluta dela upp oss. På vuxna människor är det svårt. Men på barn går det ju utmärkt. Jag gör mitt bästa för att inte dela upp barn i två kön, utan tilltala dem som individer.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-11 11:31:00
|
|
KD svar på 6 |
Nog har jag hör många feminister vilja använda just könsförtryck för att komma till rätta med de påstådda problemen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-11-11 11:35:00
|
|
KD forts. |
För att bemöta varje individ som just en individ behövs sannerligen ingen feminism. Feminismen är ett hinder.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-11-11 13:26:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Alvunger, "...det arbetet att dela upp mänskl. har pågått i flera tusen år. Vad som nu händer är en synliggörningsprocess, där feminister i tre generationer pekat på områden där kategoriseringen lett till förtryck....". Flera tusen år? Inte i norden iallafall.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-11-11 13:56:00
|
|
Biff |
KD, feminismen är inget hinder, det är "feministerna" som är det... Och visst är det intressant att synliggöra könsskillnader, men Josefin, du måste förstå att alla inte tycker det är ett problem att flickor leker med dockor...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-11-11 14:04:00
|
|
KD svar på 10 |
Vad menar du? Har inte feministerna förstått sin egen ideologi eller vad?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-11-11 14:50:00
|
|
Biff |
Det är precis vad jag menar! Feminismen är en? ideologi. "Feministerna" är däremot oftast unga tjejer med fördommar, värderingar och bristande erfarenheter, som använder sig av ideologin för personliga syften. Därför uppstår en förskjutning mellan idén och personen, feminismen och feministen. Ingången till feminismen är för dessa "feminister" människor dem själva.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-11-11 14:50:00
|
|
Biff |
De börjar tankarna med ett "jag", som befinner sig i en "verklighet". De reflekterar dock inte över vad "verkligheten" är, eller över vems verklighet. Vilket leder till att det finns så oerhört många varianter av feminism, eftersom det inte längre rör sig om någon idéologi, utan om mänsklighete själv! och ja, jag har läst Derrida...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-11-11 15:03:00
|
|
KD svar på 12-13 |
Menar du unga tjejer, som Margareta Winberg, Liza Marklund hon pratar ju visserligen som en tonårstjej och Gudrun Schyman? Ok, när jag talar om feminismen som ideologi menar jag aggregatet av uttalanden gjorda av feminister och det är väl som du säger, att det är just detta som utgör feminismen.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-11-11 15:40:00
|
|
Biff |
Winberg och Schyman håller sig iaf till en politisk nivå. Det är de som blandar in psykologi och "hur människor fungerar" som rör till det... och ideologin "feminism" är väl knappast skapad av feminister, utan av dess motståndare...?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-11-11 16:25:00
|
|
Alvunger |
biff: "men Josefin, du måste förstå att alla inte tycker det är ett problem att flickor leker med dockor..." Ja, jag förstår. Jag tycker inte det är ett problem att flickor leker med dockor, Men jag försöker se betydelsen bakom det. Barns lekar är övningar i att bli vuxna. Då flickor leker med dockor övar de sig i att ta hand om barn. Vad de då lär sig är omvårdnad, kärlek och ansvar.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-11-11 16:25:00
|
|
forts |
De härmar mamma. "lisa är ledsen" trösta Hungrig mata trött sova etc. Pojkar får inte lära sig denna lek. De övar sig alltså inte i ung ålder på omvårdnad, ansvar, känslor och kärlek. Att vissa män sedan visar bristande färdigheter på dessa områden som vuxna läs misshandel, våld, kriminalitet - det är ett problem. Det är inte dockorna som är problemet. Det är vad man lär och inte lär barn.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-11-11 19:18:00
|
|
Biff |
Ja, jag räknade med att du skulle förstå att det var detta jag syftade på när jag skrev om dockorna... Att du är sociolog, med allt vad det innebär vet jag, och du står också för ungefär allt som professorerna lär ut för tillfället. Men du måste inse är att detta inte är någon universell Sanning, att det finns lika många som motsätter sig "dina" idéer, och då kan man inte säga att de är "rätt".
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-11-11 21:45:00
|
|
Björn |
Men är det verkligen så att alla småtjejer leker med dockor och inga småkillar? Så var det inte när jag var liten unge, men iof sig växte jag upp under det där 70-talet som enligt en annan artikel var näst intill jordens undergång. Men å andra sidan har jag ju sett de värderingarna skifta ganska rejält, beroende på vilka man träffat på.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-11-12 09:12:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Alvunger, svar 17. Att sätta förskolebarns lekar som startskottet för en utveckling till misshandel, våld och kriminalitet när de blir vuxna är verkligen...
Du är lost in spaaacccceee.
|
| |