Samhället på gärningsmännens sida

Inlägg #1: Postat: 2003-11-08 19:01:00
Alvunger
Nej men du. Det här kan jämföras med Schymandebatten. Schyman som hävdar att hon inte visste, oj slarv, jag var inte medveten om detta, och så friades hon. Medan en jädra massa människor tycker det är bullcrap. "Klart hon vet vad hon gör med kvittona, att skylla ifrån sig på slarv o okunskap är bara larv. Hon har ett ansvar att ta reda på hur man gör, om hon nu inte vet. Sätt dit skattefuskaren."
Inlägg #2: Postat: 2003-11-08 19:02:00
forts
Det är jämförbart med det som hänt här. Grabbarna säger att "de inte visste att hon var så full så hon var i princip medvetslös". Bullcrap säger jag. Ta ert ansvar. Någon sorts uppfattning om skillnaden mellan en medveten och medvetslös människa har alla.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-08 19:02:00
forts
Och tycker man att det är luddigt, skall man nog vara extra försiktig i fall där man är tre mot en, och mkt alkohol är med i bilden och hoppsan, kvinnan rör sig inte. Hmmm... Att tre vuxna män knullar på en medvetslös kvinna i timtal och sedan hävdar att de inte visste.. snack. Så vad tycker du om Schyman? Skattefuskare el ej? Om grabbarna skall frias skall Schyman det också.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-08 20:24:00
Sunny
A: Dt säkrades teknisk bevisning från 6 s män i lägenheten o inte bara från 3 st
Inlägg #5: Postat: 2003-11-08 21:02:00
slutsats
Alltså enligt alvunger var rättegången helt onödig. Säger kvinnan att hon har blivit våldtagen då måste det vara sant… punkt.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-08 21:14:00
nix
Alunger gör ett kardinalfel.

Det går inte att jämföra Schymans fall med våldtäktsfall.
I Schymans fall finns det tekniskt bevis på att hon har deklarerat fel, medan våldtäktsfallet handlar om ord mot ord. Vem var det som sade att kvinna var medvetslös?
Inlägg #7: Postat: 2003-11-08 23:11:00
Alvunger
Nix: Rätten anser att hon var i vanmakt. Rätten har också funnit teknisk bevisning för sexuell kontakt mellan kvinnan och de män som var i lägenheten. Detta sammantaget kan inte bli annat än våldtäkt, eftersom en kvinna/man i vanmakt inte kan sägas ha frivilligt sex.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-08 23:11:00
forts
Om man inte anser att döda också har frivilligt sex för att de inte säger emot. Det handlar inte heller om ord mot ord. Det handlar om en kvinna i vanmakt som blivit påsatt av minst tre män. Jag ser inga kardinalfel, tycker att jämförelsen är bra. Teknisk bevisning finns i båda fallen.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-08 23:12:00
forts
Slutsats: Jag har alls inte sagt att rättegången var onödig. Rätten kom fram till att det var en våldtäkt. Anledningen till att männen inte döms är att de inte visste att de våldtog henne. Det är det dummaste jag hört. Och du läser inlägg med ögonen stängda?
Inlägg #10: Postat: 2003-11-08 23:25:00
PenisArm
Men det framgick också att hon hade bjudit in de 3 männen i lägenheten och varit själv aktiv vid samlaget.
Att hon sen svimmat kunde väl ha berott på att hon fått orgasm…
Inlägg #11: Postat: 2003-11-09 00:19:00
Greg
Kan någon förklara vad som menas med att hon var i "vanmakt" tack. Betyder detta medvetslöshet, eller räcker det att bara vara väldigt full så man tappat omdömmet? Var isåfall kanske killarna också i vanmakt ?
Inlägg #12: Postat: 2003-11-09 05:29:00
Biff
Apropå ingenting så skulle det vara intressant att veta varför alla "feminister" konsekvent ställer sig på offrens kvinnornas sida i varenda våldtäktsfall som någonsin sker. Oavsett omständigheter eller dom... Sedan undrar jag varför så många bryr sig om nåt som de egentligen inte vet ett smack om...
Inlägg #13: Postat: 2003-11-09 10:25:00
Alvunger
Det gör jag inte. Jag diskuterar omständigheterna i detta fall. Det anmärkningsvärda är att man väljer att fria männen fast man kommer fram till att de våldtagit kvinfnan. O varför bryr man sig? Tja, kanske för att man är en tänkande kännande människa som har åsikter om det samhälle vi lever i?
Inlägg #14: Postat: 2003-11-09 16:06:00
Greg
Alvunger: Åtalet gällde ju inte ens våldtäkt, ändå skriver du det gång på gång... varför ? Åtalet gällde sexuellt utnyttjande, och det fälldes de inte heller för, för att rätten bedömde att de inte kan utnyttja en situation som de inte ens förstår är ett uttnyttjande.
Inlägg #15: Postat: 2003-11-09 16:25:00
Biff
Josefin, du träffade huvudet på spiken där! Folk bryr sig endast för att kunna ha åsikter. Vilka åsikter man har och hur genomtänkta de är verkar inte spelar särskilt stor roll. Folk bryr sig mer om att ha åsikter om fallen än att ta reda på fakta bakom dem. Ju mindre man vet, desto säkrare är man på att man har rätt.
Inlägg #16: Postat: 2003-11-09 23:05:00
Björn
Faktafråga: Exakt hur definieras vanmakt? Det kan ju inte enbart grundas på promille, jag läste en gång om en kvinna som körde bil med över 4 promille i blodet.
Inlägg #17: Postat: 2003-11-10 12:56:00
Erik
Men Josefin, är inte Schyman ett sällsynt dåligt exempel? Åklagare åtalade inte eftersom uppsåt inte kunde bevisas, alltså exakt samma rekvisit som gjorde att männen friades från uttnyttjande-anklagelserna. De som är inkonsekventa är ju isåfall de som försvarar Schyman som kommer undan genom att vägra berätta vem hennes okända deklarant är och tycker det är bra att hon inte kan dömas fast uppsåt inte kan bevisas men ändå tycker att männen ska kastas i fängelse fast de är i samma situation?
Inlägg #18: Postat: 2003-11-10 12:56:00
Erik
De enda kritiker jag har hört som har kritiserat Schyman har gjort det utifrån moraliska överväganden om det sjuka i att vägra lägga alla kort på bordet och att därigenom så tydligt föredra att skydda sig själv hellre än att ärligt redovisa om det är hon själv eller någon vän till henne som har hjälpt henne att stjäla pengar från det allmänna.
Inlägg #19: Postat: 2003-11-14 17:32:00
Kalle G
Sunny svar 4 och Alvunger: Ja, det påstås från en del håll att sex män ska ha varit där och haft sex med henne. Är detta fastslaget? Och isåfall, är det inte märkligt att man väljer att åtala de tre män som hon från början kommit överens att ha sex med?
Laddar...