Inlägg #1: Postat: 2003-11-08 17:01:00
|
Sunny |
Ett bra inlägg som borde väcka funderingar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-08 21:17:00
|
rättelse |
"Färre kvinnor kommer att våga falskanmäla sexuella övergrepp efter detta"
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-08 22:27:00
|
Michael Lundahl |
Nog kommer kvinnor att i allt större utsträckning låta våldtäktsmän springa fria till nästa offer. Men det är inte rättsväsendet som är ansvariga fö rdet... utan Johannes, Belinda och alla andra huvudlösa debattörer som utmålar rättsväsendet så illa de bara kan för att få skapa en folkstorm. Så går det när rubrikkåthet går före offrens väl. Och sedan tvår de sina händer och skyller på rätten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-09 13:46:00
|
Inka |
Javisst, vi ska väl för all del inte lägga skulden på förövarna och de usla domstolarna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-10 10:24:00
|
Michael Lundahl |
Inka: Med tanke på att domstolarna inte är "usla" så bär Johannes och andra huvudlösa debattörerer med honom en väldigt stor skuld till att en våldtäktsman ger större möjligheter att våldta flera genom att Johannes och de andra uppfopstrar flickor att betrakta polis och rättsväsende som större fiende än våldtäktsmännen.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-10 10:54:00
|
Inka |
Det är ju din åsikt, att domstolarna inte är usla alltså. Det är andras åsikt att de är det. Därmed är det som vanligt en fråga om åsikt mot åsikt, vem som bär den egentliga skuldfrågan. Jag hävdar fortfarande att det i första hand är gärningsmannen och i andra hand domstolen, som för sällan, fäller sexualbrottslingar.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-10 10:55:00
|
Inka |
Att du sen anser det vara debattörer som kritiserar rättsväsendet som ligger till skuld...tja, det är ju din åsikt, som sagt.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-11-10 13:03:00
|
Yanni |
Svar 2: Varje år anmäls runt 2 000 våldtäkter i Sverige.92 procent av dessa leder aldrig till åtal.
Fällande domar gäller oftast överfallsvåldtäkter på allmän plats, enligt processrättsprofessor Christian Diesen som forskat om våldtäktsmål.
- Männen kan alltid säga att de inte förstod att hon inte ville. Krasst uttryckt innebär det att rätten försöker avgöra om kvinnan är hora eller madonna.
Och du tror att en falsk anmälan skulle komma nånvart?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-11-10 15:07:00
|
Michael Lundahl |
Inka: Det finns många betyg man kan ge en domstol. Man kan exempelvis säga att den är perfekt, bra, godkänd, bristfällig, dålig eller - längst ut på skala: usel. Jag håller inte med om att domstolen är så dålig att den kan kallas "usel". Att sedan andra tyckare är beredda att förkasta hela domstolsvänsendet på ett enda fall, det får stå för dem. Jag anser att sådana debattörer behöver ta sig en kall dusch och skaffa sig lite perspektiv istället för att se allt genom en dassrulle.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-11-10 15:10:00
|
Michael Lundahl |
Yanni: Beror det på att domstolarna gör ett dåligt jobb... eller på grund av att detta är ett OERHÖRT svårt brott att bevisa? HAr tanken ens slagit dig att så länge vi inte har mindprobes, tidsmaskiner och/eller videokameror stående i sovrummet så GÅR DET INTE - i de flesta fall - att bevisa brott? Har den tanken ens slagit dig? Har tanken ens slagit dig att vi kanske inte ens KAN fälla fler... eftersom bevis helt enkelt inte finns?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-11-10 15:20:00
|
Yanni |
Det var ett citat från Christian Diesen Lundahl. Alltihop utom sista meningen. Det framgår inte ser jag och därför berättar jag det nu. En professor i processrätt alltså. Inte mina ord. Tanken att det inte skulle gå att fälla fler har inte slagit mig eftersom - se ovan - endast 8 leder till åtal.
|
|