|
Inlägg #1: Postat: 2003-11-05 13:46:00
|
|
Magnus L avrundar |
För övrigt kan jag rekommendera "Portnoys besvär" av Philip Roth till alla som fick ut något av denna artikel. Där finns en liknande problematik kan vi säga. Fast i en hel roman...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-05 14:20:00
|
|
Biff |
Något som är oerhört irriterande för feminister, är att manliga författare ofta skildrar kvinnlighet mycket bättre än kvinnliga författare. Avsikten med denna krönika var dock att skapa reaktioner, inte att vara realistisk.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-05 15:33:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Biff du brukar vara alert. Men hur är det med det just i dag? Hur vet du att avsikten med denna krönika var att skapa reaktioner inte att vara realistisk? Om du då vet detta, vet du då också vilka reaktioner som avsetts att bli framkallade och varför? Känner du författaren eller? Hänger inte riktigt med i hur du menar helt enkelt! Vilka författare tänker du på för övrigt? Har du läst Roth?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-05 16:06:00
|
|
Dennis |
ML: no kidding! Hade en man skrivit att han funderade på att gnugga sig mot en dam i bankomatkön hade vi haft en hysterisk debatt om sextrakasserier här på kommentarsidan. Debatten hade sannolikt snabbt spårat ur och, via allmäna förbannelser över "mansamhället", landat i att varje man är Belsebub i jordisk form.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-05 17:46:00
|
|
solveig |
Om vi igen tog till feministsläggan och drämde till på rätt ställe, men omvänt: OM kvinnor gned sig uppefter män i biljettkön och männen ..ja, vad gjorde de? Hojtade av förskräckelse och anmälde för sexrtrakasserier? Nä.. jag betvivlar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-05 17:54:00
|
|
Biff |
Magnus, just för att den är skriven med journalistspråk. Snabba befallande meningar och utrop. Naturligtvis vet jag inte om det var Åsas syfte att göra den så. Jag vet bara att det är krönikans. Har ej läst Roth, men en av kvinnlighetens mästare är ju Flaubert...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-05 19:43:00
|
|
Magnus L |
Dennis. Jo, det var ungefär så jag tänkte ju... solveig. Nu ska du få så du tiger! :: Vi skulle kanske göra på samma sätt som kvinnor. Alltså, om ung snygg tjej, låtsas ogilla det först men kanske hänga på om vi kände för det. Om ful kärring, plötsligt bli upprörda: polisanmäla! Biff: OK. Då hajar jag! Bra och tack! Försökt läsa Madame Bovary, men somnade. Kanske för vulgär läggning?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-11-06 01:11:00
|
|
Åsa |
Det är verkligen kul att läsa alla reaktioner och jag tackar er allra ödmjukast.. måste dock tillstå att Biff har rätt... till viss del..
Ja, den är skriven för att väcka reaktioner... självklart, men det finns också ett allvar i botten...
Jag vill bara göra kvinnans röst hörd... utan att bli kallad slampa!
Denna text ska tas med en STOR skopa humor.. glöm inte det...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-11-06 08:41:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Solveig. Måste instämma med Magnus L. mäns reaktion är olika beroende på vem tjejen är.
Du insinuerar den falska myten att bara för att en kvinna vill så får vi alltid stånd.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-11-06 11:41:00
|
|
Magnus Löwendahl |
Vilka sprider denna alltför sällan diskuterade och destruktiva myt? Jag påstår: både kvinnor och män!" Påstår vidare: en perfekt parallell till det faktum att både kvinnor och män "upprätthåller patriarkatet" som det tydligen ska heta nu för tiden helt enkelt därför att det är detta som faller sig naturligt för de flesta. INTE för att män är korkade och ondskefulla vilket ständigt insinueras på ett manipulativt sätt.
|
| |