Okunnigt, fördomsfullt angrepp på ND

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2003-11-03 15:43:00
daniel.
...varit offer för västerländsk imperialism, kolonialism och rovgirighet vilket är kanske det mest hämmande för utvecklingen i den sk "tredje världen" som har existerat.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-03 15:44:00
daniel.
Men faktum är att tidigare under den i Europa "mörka medeltiden" så var arabvärlden och muslimerna, tillsammans med möjligen kinserna, fullständigt överlägsna på dessa områden.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-03 15:47:00
daniel.
Medan NDs "stolta nordiska vikingar" gick omkring och plundrade och våldtog uppe i Europa och levde i underutvecklade samhällen så blomstrade vetenskapen och kulturen i den muslimska världen.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-03 15:48:00
daniel.
Nationalister och Patrioter värnar gärna vårt "stolta vikingaarv" - men själva befinner de sig på samma nivå som de mest inavlade av våra nordiska förfäder. De som inte visste något om världen utanför och som inte fick följa med sina landsmän på resor till fjärran länder.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-03 15:51:00
daniel.
Svenska vikingar reste till muslimska länder och betedde sig som svenska fyllesvin alltid har gjort - men samtidigt tog de till sig av den högstående muslimska kulturen och kom hem med nya idéer och intryck som så småningom lade grunden till det Sverige vi känner genom historien och idag.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-03 15:54:00
daniel.
Men samtidigt fanns det de, som jag skrev ovan, som aldrig åkte iväg - de som bodde i sina små smutsiga jordhyddor på landet och vars världsbild slutade vid nästa gärdsgård. De såg allt främmande som ont. Det är här man hittar förfäderna till dagens Nationaldemokrater.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-03 16:56:00
RM
Vad hände sen då? Med den högstående muslimska/arabiska kulturen? Är det nu de som bor i små smutsiga jordhyddor och ser allt främmande som ont?
Inlägg #8: Postat: 2003-11-03 18:49:00
Per
RM: Bra svarat, till ännu en svenskhatare. Jag byter gärna ut historieförvrängaren Daniel mot vilken muslim som helst. Praktiskt taget bygger hela vårt samhälle med lagar och värderingar på kristendomen. Självklart kan vi tacka gamla araberna för nått eftersom de läxade upp våra tappra korsriddare i nya stridstekniker som historiskt sett sedan räddat oss från invaderande danskar flera gånger.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-04 01:27:00
Andreas
Daniel har förstås rätt i att de muslimska länderna en gång i tiden hade ett betydligt öppnare klimat och var långt mer filosofiskt framstående än den kristna världen. Det vet också ND, som därför begränsar sin fråga om akademiska prestationer till att gälla den tid då västerlandet legat före senaste 500 åren.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-04 01:41:00
Andreas svar på 8
Att arabväldet före renässansen var mer utvecklat än väst håller så vitt skilda islamhistoriker som de gamla trätobröderna Edward Said och Ernest Gellner båda med om. Jag lämnar till dig att hitta en historiker som med seriösa argument kan hävda något annat. Och varför drar du slutsatsen att Daniel hatar svenskar?
Inlägg #11: Postat: 2003-11-04 01:51:00
Andreas svar på 7
Stora delar av den gick under, antagligen beroende på en rad olika faktorer. Men det var kanske dit du ville komma. Hursomhelst är det uppenbart att islam inte är oförenligt med framsteg, i vart fall inte mer än kristendomen är det.
Inlägg #12: Postat: 2003-11-04 09:02:00
Thomas L. Aabo
Daniel och Pers beskrivning av historien visar att de intet vet och är okunniga.
Inlägg #13: Postat: 2003-11-04 09:25:00
daniel.
A Jag hatar inte svenskar. Är "ursvensk" själv. Däremot hatar jag alla idioter som försöker lägga beslag på "svenskheten", nationalismen, historien etc. för sitt eget främlingsfientliga syfte och baktalar alla andra som "svenskhatare".
Inlägg #14: Postat: 2003-11-04 09:27:00
daniel.
B som jag nämner ovan så är en mycket viktig förklaring till varför den muslimska världen enligt vissa har "halkat efter" är de senaste 500 årens västerländska imperialism och kolonialism - inte religionen i sig.
Inlägg #15: Postat: 2003-11-04 09:30:00
daniel.
D Per verkar tro att det enda vi har lärt oss från muslimerna är "stridstekniker som räddade oss från danskar"...han har nog läst för mycket Guillou märker jag är inte han också "svenskhatare" och har tydligen bara tagit till sig vissa delar och då speciellt en historiskt luddig sak som att svenska medeltidsförsvaret skulle ha något med korsriddare att göra.
Inlägg #16: Postat: 2003-11-04 09:32:00
daniel.
E Sen undrar jag lite ödmjukt vad Thomas menar med att jag intet vet och är okunnig? Gärna en liten motivering tack!
Inlägg #17: Postat: 2003-11-04 11:51:00
Per
Svar 15: Jo det är klart att du har rätt där, jag var lite väl snabb när jag skrev mitt inlägg där. Nu hinner jag inte skriva mer på ett tag, jag återkommer senare in i debattens hetta!
Inlägg #18: Postat: 2003-11-04 12:14:00
Thomas L. Aabo
Daniel. ""stolta nordiska vikingar" gick omkring och plundrade och våldtog uppe i Europa och levde i underutvecklade samhällen".
Vill du verkligen hävda att detta baseras på historia?
Inlägg #19: Postat: 2003-11-04 12:16:00
Thomas L. Aabo
Daniel. "...De som inte visste något om världen utanför och som inte fick följa med sina landsmän på resor till fjärran länder."
Tror du verkligen inte att alla dessa långa resor under 500 år delgavs de som inte reste?
Inlägg #20: Postat: 2003-11-04 12:18:00
Thomas L. Aabo
Daniel. "...Svenska vikingar reste till muslimska länder och betedde sig som svenska fyllesvin alltid har gjort..."
Det var kanske därför som den östromerske kejsaren valde ett nordiskt folk, herulerna, som sin livgarde? ironisk
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...