Ariel Sharon till Haag

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-11-02 21:40:00
Mike
Om palestinerna lade ner vapnen skulle de ha en egen stat inom ett år. Om Israelerna lade ner vapnen skulle deras land vara ockuperat av omgivande arabländer inom ett par veckor. Det är skillnaden mellan demokrati och diktatur och mellan ism och självförsvar.
Inlägg #2: Postat: 2003-11-03 09:10:00
KD
Så bra och detta kan du förstås belägga. Passa också på att svara på frågan hur många palestinska poliser som fallit offer för Israels krigsmaskin. Förklara också på vad sätt angrepp mot palestinska växthus gynnar Israels försvar mot omgivande arabländer.
Inlägg #3: Postat: 2003-11-03 10:39:00
Johannes
Precis som KD här skriver så finns det verkligen inga belägg för att Israel skulle sluta med sina angrepp om de la ner sina vapen. Dessutom skulle ett angrepp på t.ex. Hamas resultera i ett veritabelt inbördeskrig som i slutet förmodligen skulle leda till att de fick makten då de har ett enormt folkligt stöd.
Inlägg #4: Postat: 2003-11-03 14:32:00
Erik
snacka om att tala ikull sig själv. Hamas har bevisligen Israels utplåning som mål. Att inte försvara sig ger alltså bevisligen det resultatet. Israel har bevisligen inte palestinsk utrotning som mål-isåfall skulle det redan vara verkställt.
Inlägg #5: Postat: 2003-11-03 16:51:00
KD svar på 3
Jag har bara ställt ett par frågor.
Inlägg #6: Postat: 2003-11-03 18:16:00
Mike
Svar 3-4 Klart jag inte kan belägga något som inte hänt än!? Det är min bestämda åsikt att det skulle bli så, det är allt. PS "Barnvakts programmet" censurerade "terror" i "terrorism" i svar 1.
Inlägg #7: Postat: 2003-11-04 08:39:00
KD svar på 6
Med "belägga" i detta fall avses att presentera fakta som gör det påstådda troligt.
Inlägg #8: Postat: 2003-11-04 20:33:00
Mike
Svar 7, "Hä gå int och förklar för den som inget begrip" som Ingemar Stenmark sa. Enligt min mening efter att ha följt konflikten under ett antal decennier förefaller det självklart.
Inlägg #9: Postat: 2003-11-04 20:39:00
Mike
Till skillnad från Hamas/Al Fatah/Hizbollah och allt vad de heter så är Israels regering verkligt beroende av folkligt stöd och de extrema krafterna inom israel är i minoritet. Israel är förutom terrorismen en relativt välmående demokrati som har allt att vinna på att leva i fred med sina grannar.
Inlägg #10: Postat: 2003-11-04 20:43:00
Mike
De palestinska terror-organisationerna har med all tydlighet visat att de inte önskar fred. De är inte heller beroende av något folkligt stöd utan bara av de pengar och vapen de får av de fascistiska regimerna i Syrien, Iran och Saudi Arabien tidigare även Irak vars ärenden de går.
Inlägg #11: Postat: 2003-11-05 09:19:00
KD svar på 8-10
Jag tycker att Sharon har tillräckligt speciell personlighet för att kallas extrem och han ska ändå vara duvan i den regeringen. Menar du alltså att Israel skulle avstå territorium för bildandet av en palestinsk stat eller vad skulle denna stat bestå av? Detta skulle dessutom ske "inom ett år". Har det förresten inte funnits perioder längre än ett år utan terrordåd?
Inlägg #12: Postat: 2003-11-05 17:50:00
Mike
Om det funnits perioder längre än ett år utan terrordåd och försök till terrordåd innebär inte det att man lagt ner vapnen. Tyvärr finns det inget hopp att så kommer att ske föränn arabvärlden demokratiserats.
Inlägg #13: Postat: 2003-11-05 17:55:00
Mike
Man får be till Allah att Irak blir ett "lyckat projekt" och en förebild för övriga arabiska och persiska folk så att även de störtar sina diktatorer. Tyvärr kommer det att ta tid och tillsvidare kan Israel inte gör mycket annat än att aggresivt försvara sig och bygga sin mur.
Inlägg #14: Postat: 2003-11-06 09:11:00
KD svar på 12-13
Varför förklarar du inte vad du menar med "lägga ner vapnen" då?
Inlägg #15: Postat: 2003-11-06 18:38:00
Mike
De måste naturligtvis allra först sluta med att hylla självmordsbombarna och att skydda deras ledare. De måste erkänna Israel inte bara inför “omvärlden” utan även internt och de måste kräva detsamma av andra Arabledare. De måste också sluta att predika hat mot Judar och Kristna i moskeer och skolor.
Inlägg #16: Postat: 2003-11-06 18:39:00
Mike
Tyvärr är chansen för detta i det närmaste obefintlig så länge den korrumperade Arafat sitter kvar se tråden “kalla fakta” nedan och så länge det inte finns några demokratiska förebilder inom Arabvärlden. Tyvvär verkar det som om de flesta föredrar att titta åt andra hållet när det gäller Arafat för att inte störa förhållandena med de folk och oljerika arabländerna.
Inlägg #17: Postat: 2003-11-07 09:02:00
KD svar på 15-16
"Lägga ner vapnen" har alltså en ganska omfattande innbörd. Hela ditt resonemang bygger på att alla palestinier alltså var och en ska inse att de haft fel hela tiden sedan 1948? och att det våld de blivit utsatta för av Israel bara var av nöden tvunget. Ja du har nog rätt i att det är osannolikt fast det är det ju med eller utan Arafat.
Inlägg #18: Postat: 2003-11-07 14:17:00
Mike
"Var och en" vad är det för larv? Jag ber att få parafrasera mig själv och Stenmark: "Hä går int o förklar för den som inget VILL begrip" När jag talar om palestinerna menar jag naturligtvis majoriteten, och de måste välja ledare som ställer upp på dessa ideer.
Inlägg #19: Postat: 2003-11-07 14:26:00
Mike
Israel är inte oskyldigt, naturligtvis, och just därför skulle palestinerna få ett stort moraliskt övertag om de valde ickevåldsvägen. Stora opinioner både i USA och Israel skulle trycka på för en förbättrad situation för palestinerna om de utnyttjade detta övertag istället för att skicka ut sina barn som levande bomber.
Inlägg #20: Postat: 2003-11-07 14:36:00
Mike
Tyvärr utnyttjas palestinerna som sagt av sina odemokratiska bundsförvanter i regionen. Det är tragiskt men kanske begripligt. Att de dessutom utnyttjas som slagträ i debatten av vänsterkrafter i väst som bryr sig mer om att kritisera USA och Israel än att hjälpa palestinierna är osmakligt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...