|
Inlägg #21: Postat: 2003-11-02 20:24:00
|
|
Doff |
Förstår tyvärr inte ditt svar eller också är det du som inte förstår särskilt mycket av kommunismens historia. Med östeuropeisk bakgrund och halva släkten och många vänner slaktade av de röda mördarna förstår jag väldigt mycket om denna "ideologi". Frågan är vad du förstår?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2003-11-02 21:20:00
|
|
Mike |
Har laddat ner Planned Parenthoods rapport. Ska kolla om du har rätt. Mesta av deras kritik verkar dock gå ut på att GWB utnämt konservativa till div poster. Dvs sådana som har "fel" åsikter enligt planned parenthood.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2003-11-02 23:15:00
|
|
Sunny |
Doff: Jodå jag kan en hel del historia: Min främsta hobby. Men ju mera jag läser desto mera nyfiken blir jag. Just i dagarna funderar jag en hel del på Josef Stalin o hur denna tyrann o massmördare tycks ha tett sig ifrån kvinnoperspektiv: fru o dotter.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2003-11-02 23:21:00
|
|
Sunny |
Mike: som den pragmatiker så intresserar mig främst rapporterna o hur många kvinnoliv som offras o hur många barn som mister föräldrarna: Inte vedebörandes åsikter i första hand även om det ibland inte alltid är åsikterna som får människor att handla fel. Många av gubbarna i Buch administrationen tycker nog i sitt hjärta att de handlar fel men har inte det civilcurage som de behöver: I frikyrkliga kretsar i USA betyder religionen mera än vi kan tänka oss .
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2003-11-03 19:03:00
|
|
Mike |
Har skummat igenom rapporten. Bush adm verkar ha ökat bidragen till organisationer som propagerar för avhållsamhet och minskat dem för de som propagerar för abort. Har inte kollat om detta stämmer men även om det gör det är det svårt att få en omdisponering av bidragen till ett krig mot kvinnorna. Det luktar politisk kampanj snarare än omsorg om utsatta.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2003-11-03 19:06:00
|
|
Mike |
När man kommer med anklagelser om som går ut på att en viss konservativ person diskuterades för en viss post men aldrig föreslogs blir det lite löljigt tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2003-11-03 19:11:00
|
|
Mike |
I USA finns ingen statskyrka så alla kyrkor är "frikyrkor". Jag har bott i "bibelbältet" så jag känner till de människorna du talar om. Visst kan de vara självbelåtna och doktrinära men det är många icketroende svenskar också. Kyrkorna i USA uträttar otroligt mycket gott för både kvinnor män och barn även om de har "fel" åsikter enligt vänstern och kvinnorörelsen.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2003-11-03 21:46:00
|
|
Sunny. |
"Kriget mot kvinnorna" är en term som i debatten täcker mycket mera än just Buch o co. I kväll sände man i Kalla fakta en annan bit: hedersmorden på 5000 kvinnor/år.Detta sker främst i mellanöstern men den globala kvinnorörelsen räknar även hedersmord till kriget emot kvinorna.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2003-11-03 21:51:00
|
|
Sunny |
Men nu är vi väl av med statskyrkan till slut ändå? Jag föredrar faktiskt,rent principiell,frikyrkor då jag tycker att staten ska hålla sig utanför religionen. O visst finns det alla sorter i USA : landet är ju en kontinent med väldigt olika delstater, skilda lagar etc. Bibelbältet runt Svenska Jönköping är inte ett dugg mysigare än det "over där" men det är litet o maktlöst: Gud ske lov för det.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2003-11-03 22:08:00
|
|
Mike |
Att jämföra USA med andra kontinenter som Europa eller Afrika blir ännu mer fel än att betrakta USA som en nation och jämföra med Sverige t.ex. Visst kan man säga att CA är liberalare än TX men folk flyttar runt rätt friskt. Och precis som i Sverige finns det motsättningar mellan stad och land.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2003-11-03 22:12:00
|
|
Mike |
I storstadsområden som New York City, Washington DC, och Los Angeles tex. Tenderar folk att vara mer vänster medan man är mera konservativa ute i landet. I senaste valet vann Bush t.ex. ett "geografiskt sett" mycket större område än Gore.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2003-11-03 22:16:00
|
|
Mike |
I svenska media rapporteras det mest från storstadsområdena. Och det är mest när man ska leta upp något skräckexempel på en riktig "redneck" som man lämnar New York eller Los Angeles. Sverige har föresten sina egna "rednecks" i skånska Sjöbo
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2003-11-05 17:02:00
|
|
Nella |
Jo det är nog så. Vår Sunny köpte sommarstuga i Sjöbo och jag vet att hon gav upp den för lala destruktiva element där nere.
Sorry Sunny men så är det ju!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2003-11-05 23:06:00
|
|
Sunny |
Nella: det var inte bara därför....
Men du har rätt i att stämningen där nere kan ge vem som helst gåshud.
|
| |