|
Inlägg #1: Postat: 2003-10-31 18:31:00
|
|
Björn |
Har ni greppat det komiska i ordsnubbleriet? Då inser ni att går man tillräckligt långt tillbaka bodde det ju inte någon i Sverige alls. Vilka är svenskar, och varför?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-11-02 01:29:00
|
|
Micke L |
Du får samma motfråga som Alex nedan. Hur definierar du själv en svensk? Alla som sätter foten över gränsen och uttalar ordet "asyl"?
Men på skoj kan vi ta ett steg längre. Hur definierar du en arab, en jude, en kines, en turk, en indian, en afrikan, för att inte tala om en kurd som saknar ett eget land är det verkligen folk eller är allt bara påhitt av "rasister" som vill ha en anledning att kunna förtrycka andra? Prova att läsa första punkten i ND:s program "Alla folks rätt till liv".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-11-02 17:00:00
|
|
Björn |
En definition av svensk är ju medborgarskapet. Det är ju lite grand den funktionen som medborgarskapet fyller. Vad beträffar kurder, som av lätt insedda skäl inte kan vara kurdiska medborgare, borde man rimligtvis räkna de som kurder som bor i Kurdistan.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-11-03 18:00:00
|
|
Per |
Björn: Hokus pokus nu är du svensk? Men medborgarskapet är inte alltid en beskrivning på folkslaget. Precis som det finns skillnader mellan en Tax och en Pudel till utseende och mentalitet, så är detsamma med folkslag. Jag har t ex stor erfarenhet hur koreaners mentalitet är, en särprägling som skiljer dem från andra folkslag. Vilket också skapar den mångfald som många strävar efter! Vill du ta bort mångfald och skapa ett enda folkslag? Eller är det bara vissa folkslag du vill få bort?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-11-03 18:06:00
|
|
Biff |
Hur "är" en korean då?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-11-03 18:18:00
|
|
Per |
Björn: Jag kan citera vad du skrivit på ett annat ställe: "När det gäller lagen om hets mot folkgrupp är även jag kritisk mot den, då begreppet folkgrupp är något svårdefinierat. Men om turkar, kineser och homosexuella är folkgrupper måste rimligtvis även svenskar och heterosexuella vara det". Här erkänner du svenskar som en folkgrupp i alla fall, det är ju ett stort steg framåt i denna diskussion.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-11-03 18:27:00
|
|
Björn |
Som jag svarade på det andra stället precis så skrev jag att OM turkar, kineser mm är folkgrupper så är ju svenskar det också. Det är bara det att jag inte är så säker på att turkar, kineser mm verkligen är att betrakta som folkgrupper. Vad är en folkgrupp?
|
| |