Skugge alltid i skottlinjen

Inlägg #1: Postat: 2003-10-28 22:41:00
sandra
Visst låt oss inte glömma kärnan i det hela. Mångsidig kallar du dig AD men du verkar ju rätt enfaldig.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-29 07:28:00
Anna Dr
Till JPA: Jag tror det är många som har kommenterat Skugges recension av Ranelids bok "Kvinnan är första könet" utan att ha läst den. Jag tycker nog man kan kommentera en recension i strukturen utan att ha läst boken.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-29 07:30:00
Anna Dr
Till Sandra: Man kan både vara mångsidig och enfaldig...
Inlägg #4: Postat: 2003-10-29 09:55:00
JPA
Nej, man kan INTE kommentera en recension utan att veta hur boken är. Det är som att uttala sig om fotbollmatchen utifrån hur referaten löd. Eller du kanske vill göra recensioner till en egen form av konst där man främjar en tröttsam ung-arg-feminist-genger? Detta är en PSEUDOdebatt så länge folk inte läser Ranelids bok - och sådant kan nog bara förekomma i svenska ankdammet.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-29 10:57:00
KD svar på 4
Ditt resonemang förutsätter bl. a. att recensionen handlar om boken. Kritiken här går i stort ut på att Skugge har "recenserat" annat, som t. ex. författarens utseende. Ditt exempel med fotbollsmatchen är dessutom fel. Det borde ha lytt "Det är som att uttala sig om referaten utifrån hur referaten löd". Om referenten ägnar sig åt att spekulera om huruvida Ljungberg eller Moström har rakat benen så anser jag det helt rimligt att kritisera detta utan att ha sett matchen.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-29 16:49:00
Biff
Jag är inte säker på att man ens borde läsa boken om man ska kommentera en recension. Att läsa boken kan leda till att man intar en mer subjektiv ställning... Håller man med recensenten blir recensionen genast mycket bättre, och vice versa. För att göra det korrekt ska man istället jämföra recensionen med andra recensioner.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-29 16:53:00
JPA
Men herreguud, det var ju en BOKrecension på kultursidorna. Vilken planet är ni alla ifrån. Sen när har vi börjat recensera författare? Jösses. Har någon något grepp om litteraturvetenskaperna enligt gängse västerländska publicistnormerna här? Eller flummar alla i postmodernistiska "jat tycker - jag finns - jag är samhället" sörjan?
Finns det liv?? PS: jag har även läst Skugge, som var riktigt bra förr när hon skrev egna tankar och inte "recenserade".
Inlägg #8: Postat: 2003-10-29 16:57:00
JPA
Ännu bättre: låt oss börja recensera recensioner...!
Inlägg #9: Postat: 2003-10-29 17:02:00
KD svar på 7
Mina kunskaper om "litteraturvetenskaperna enligt gängse västerländska publicistnormerna" är för ytliga föra att dechiffrera den djupa innebörden av svar 7.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-31 14:49:00
Biff
JPA, Skugge skrev en bokrecension. Det gjorde inte Anna Drangel. Och för ett sådant kaxigt svar 7, tycker man iaf att du kan vara konsekvent... det var faktiskt du som började tråden med att ifrågasätta Annas "rätt" att kommentera en recension...
Inlägg #11: Postat: 2003-11-06 18:52:00
messerschmitt
svar 4: Vilken sorts damm var det sa du?
Laddar...