Muslimer och vården

Inlägg #1: Postat: 2003-10-29 14:53:00
Johannes Jakobsson
Det där är utstuderad smörja. Det finns visst muslimer som får röra personer av andra könet och det du pratar om är knappast något som kan betraktas som universiellt inom just Islam. Ska vi utvisa Jehovas vittnen för att de är emot blodtransfusioner, även om de är av svensk börd sedan 700 talet?
Inlägg #2: Postat: 2003-10-29 15:39:00
Ramona Danlen
För Jehovas är det såhär: Om ett barn behöver blodtransfusion för att överleva tar staten över vårdnadskapet under tiden så att inte föräldrarna behöver bryta mot sin religion. Jag vet detta genom diskussioner med Jehovas vittnen.De tycker att detta är okey!För mig är det viktigast att barnet överlever sedan är "hur" ointressant!
Inlägg #3: Postat: 2003-10-29 20:22:00
Michael Ståhlberg
"En muslim som känner sig tvingad att ta motsatta könet i hand kan känna sig kränkt och nedvärderad.

Och märk väl, det hela handlar inte om det manliga könets förhållande till det kvinnliga där det manliga är utgångspunkt och norm, utan om könens förhållande till varandra där det muslimska samhället har en annan syn än det sekulariserade västerländska."

Länk: islamiska.org under "samhället" i meny
Inlägg #4: Postat: 2003-10-30 14:57:00
Michael Ståhlberg
Johannes osaklig. Vem har snackat om att utvisa muslimer med 1300-åriga svenska rötter? Var han onykter när han skrev det där om Jehovas Vittnen?
Inlägg #5: Postat: 2003-10-31 22:53:00
Sunny
Ramona: jag är gammal nog att minnas barnet som dog hos Jehovas innan lagen kom till! Han var 13 år o behövde blod o någonting annat som jag inte minns. Sedan kom lagen o Jehovas själva tycker den är bra.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-31 22:56:00
Sunny
Johannes: det är knappast de muslimer som FÅR röra vid motsatta könet som får problem i sjukvården ??
Kvinnor får inte beröras av män o särskilt heliga män martyrer får inte ens efter döden beröras av kvinnor inom somliga falanger.
1300-tal: Tänk Drottning Margareta eller heliga Birgitta,inte Islam.
Laddar...