Statsministerns härskartekniker

Inlägg #1: Postat: 2003-10-26 18:51:00
Nartin
Jag håller med. Vi kvinnor blir ambassadörer i Brasilien. Allihopa, och om och om igen.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-27 00:37:00
Greg
Okej, så det är bara härskarteknik när det är en kvinna som blir påhoppad ? Och kvinnor kan inte använda härskartekniker, eller gör de det mindre än män, eller vad menar du ?
Inlägg #3: Postat: 2003-10-27 11:37:00
Biff
Kvinnor är ju så svaga och känsliga... Vem som helst med någon sorts intelligens borde fatta att de inte kan försvara sig mot härskarteknik.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-27 15:59:00
Rakel
Till Greg! Härskartekniker är ett ämne som man forskat i och norska sociologen Berit Ås har myntat uttrycket. Det finns material både att läsa och videos med exempel. Och man menar att när människor i maktpositioner använder sin makt på ett dåligt sätt för att fötrycka en annan person så är det en härskarteknik. Oavsett kön.
Inlägg #5: Postat: 2003-10-28 01:42:00
Greg
Så det är alltså lika vanligt att kvinnor med makt använder "härskartekniker" ?

Och anledningen till att du enbart skev att just kvinnor blev drabbade av diverse påhopp är för att kvinnor inte lika ofta är chefer och VD:s osv ? Annars förstår jag inte riktigt köns problematiken gällande härskartekniker.
Inlägg #6: Postat: 2003-10-29 08:27:00
Per W
Rakel och Svar 1: M Winberg har suttit länge i regeringen och fick gå.. och...? Kvar finns flera Euro-moståndare, män och kvinnor.
Maggan hade gjort sitt och förtjänade en reträttpost. Och Jan O, jag trodde han var man.........?
Inlägg #7: Postat: 2003-10-29 09:06:00
Nartin svar på 6
helt riktigt, Per W - det var meningen att mitt svar 1 skulle drypa av ironi. Numera försöker man t.ex i Aftonbladet lansera tanken på att kvinnor som går för långt alltid blir avsatta, och så exemplifierar man med Schyman och Winberg. otroligt korkat. Man glömmer alla de framgångsrika kvinnorna på olika topp-positioner i samhället och försöker spela på folks känslor
Inlägg #8: Postat: 2003-10-29 19:14:00
Magnus Löwendahl
"Härskartekniker är ett ämne som man forskat i och norska sociologen Berit Ås har myntat uttrycket." OK, då tackar vi för informationen. Jag har undrat ett tag vad det är människa som "forskat" fram dessa "teorier". Biff och Nartin. Jag skulle uppskatta om ni mailade mig ock sa att det är OK att jag kan skicka lite utdrag ur skissen på "Det första maskulinistiska manifestet" till er för bedömning.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-30 11:56:00
Nartin
Magnus L: vad har du emailadress då?
Inlägg #10: Postat: 2003-10-30 19:11:00
Magnus L
magnusstefan55hotmail.com
Laddar...