Skugge vs Ranelid

Inlägg #1: Postat: 2003-10-26 19:10:00
Sunny
Greg: Hela tiden fast inte så övertydligt som ditt näsexempel.
Har läst säkert 1000 sexistiska det är väl den PK termen?kommentarer under åren men tar ett ganska färskt exempel. Åsne S i Bagdad intredjuvades av ett manligt nyhetsankare på TV.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-26 19:14:00
Sunny
En av frågorna löd: Hur kommer du åt att alltid tvätta o stryka dina blusar så fint före direkktsändning??? Tänk dig samma fråga till de manliga utrikeskorrarna!! För att sedan ta JG:s hysteriska utbrott när Åsne klarade det han inte kunde: En bok med o om afganska kvinnor skildrade innifrån. Fejk,ylade silverryggen.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-26 19:20:00
Sunny
PS JG var en gång en av landets bästa reportrar så jag menar inte att dissa hans verk: bara hans märkliga
överkäslighet emot unga duktiga kvinnor som tydligen delas av Ranelid. Tänk dig om Kerstin Thorwall gått ut med sitt höga blodtryck den gången ? Det hade skrivits en massa om hysteriska kvinnor i övergångsåldern:klimakteriehäxor etc.
Inlägg #4: Postat: 2003-10-27 00:30:00
Greg
Ja, visst förekommer säkert sexistiska kommentarer, men sällan är någon direkt elak och säger att personens läpp är ful eller något sånt, förstår du skillnaden ? vad var det nu skugge skrev ordagrant, har faktiskt glömt det själv nu :p
Inlägg #5: Postat: 2003-10-27 12:52:00
Sunny
Skugge bara citerade Ranelid själv när hon kom in på hans problem med sin läpp: Någonting han själv skildrat ingående. Skriver man om t.ex sin ångest så får man räkna med att läsarna minns den:I detta fall läppen. Hon tog alltså inte fram detta ämnet: Det gjorde han. När jag tänker tillbaka på sexistiska kommentarer :
Inlägg #6: Postat: 2003-10-27 13:00:00
Sunny
Så slog den tidens "silverryggar "alla rekord i simpelhet när det skrevs om Lena Nymans rumpa, som inte bara var omorlaiskt naken Jag är nyfiken-filmernautan tyvärr "ointellektuell!!" Hur ser en itellektuell rumpa ut? Tja: Gubbarna svävade en del på målet men enades om att den inte såg ut som Nymans: Hennes var vulgärt rundad som e " pigrumpa.." De avstod i sin vishet ifrån att försöka klassa Börje Alstets häck.
Inlägg #7: Postat: 2003-10-28 12:53:00
Biff
Sunny, ska man börja räkna på vilken kön som förtryckt det andra mest, tror jag vi har en överlägsen vinnare direkt. jag tycker dock inte att kvinnor ska börja trakassera män, utan att män ska sluta trakassera kvinnor.
Inlägg #8: Postat: 2003-10-28 21:39:00
Sunny
Biff: problemet med silverryggarna rör inte alla män o kvinnor utan drabbar ranghöga framgångsrika män i övre medelålderna när de blir på något sätt ifrågasatta av unga duktiga kvinnor. Som medelålders kvinna eller ung man drabbas du inte alls av just detta fenomen, som är ett ganska litet problem i samhället.De drabbbade männen ylar bara ovanligt högt.
Inlägg #9: Postat: 2003-10-29 17:07:00
Biff
Då får de yla då... alla blir ifrågasatta då och då. Men du måste erkänna att Skugges recension var dålig, och det ursäktas inte med att fler dåliga recensioner skrivits av män.
Inlägg #10: Postat: 2003-10-29 18:37:00
Sunny
Den var varken briljant eller snäll men R gör sig löjlig geom att yala så till de grader över en baggis.
Inlägg #11: Postat: 2003-10-30 12:11:00
Greg
Ok Sunny, jag antar att du är konsekvent och tycker även det "silverryggarna" skrev om Lena Nymans rumpa är en baggis... eller?
Jag håller nog mest med Biff, både silver ryggarna och Skugga kan väl skärpa till sig istället.
Inlägg #12: Postat: 2003-10-30 12:59:00
Sunny
En ovanligt korkad baggis bara. O ja: så ömtålig kan ingen vara som skriver offentligt!
Inlägg #13: Postat: 2003-10-30 20:12:00
Magnus Löwendahl
I dag i AB skriver Anita Goldman så här: "Själv har jag publicerat elva böcker, vilka samtliga skulle kunna rubriceras som "feministiska", men aldrig någonsin har mitt utseende vare sig omnämnts eller attackerats." Kommentar någon?
Inlägg #14: Postat: 2003-10-31 01:15:00
Sunny
AG skriver om historiska o bibliska personer o inga kontroversiella saker om sex ,abort etc som väcker vrede. Hon är erkänt duktig o alltid påläst o lämnar ingen blotta genom att skriva personligt. Boken "Rita åker T-bana i den bästa av världar" är väl enda gången men ingen kan bli arg på AG? Personligen läser jag hennes böcker flera gånger om.Att hon är femenistisk har nog gubbarna missat. Dock tycks hon ha retat upp de svenskar som bor i Israel rejält.
Inlägg #15: Postat: 2003-10-31 08:53:00
Magnus Löwendahl
OK. Svenskar som bor i Israel?!? Vad är det för jeppar? När och var har de yttrat sin "retning" på Goldman? Ny fråga: Vilka kvinnliga författare är det då som ska ha gisslats orättvist, ungefär som nu Ranelid? Och när? Skulle behöva länkar och citat om sådana finns. Eller annan uppgift, vad som helst bara det är något konkret.
Inlägg #16: Postat: 2003-10-31 12:37:00
Sunny
ML: Jag är med på några majlinglistor o en av dem rör Israel/Palestina konflikten. Några medlemmar bor o skriver från Isarael o det är närmast de som förfasat sig över henne: De tycker att hon bland annat är väldigt arrogant? Själv har jag ju aldrig träffat henne utan gillar hennes böcker.
Inlägg #17: Postat: 2003-10-31 12:39:00
Sunny
På fråga 2 så kan du ta nästan alla kvinliga författare utom de kanske 15 sista åren: någon gång har det alltid frågats om allt annat än böckerna
Som Åsnes S: s nystrykta blusar i våras. Ingen tänker på det bara..
Inlägg #18: Postat: 2003-10-31 17:59:00
Magnus Löwendahl
Svar 16. Svaga begåvningar kommer alltid med slappa fantasilösa beskyllningar utan grund när det är något de inte gillar. "arrogant", "rigid" etc. är dumskallars standardangrepp. Alltså inget att fästa sig vid. När det gäller fråga två så säger jag, det kan vara så visst. Men att jag aldrig kan få något citat eller länk från någon om detta!!!
Inlägg #19: Postat: 2003-10-31 21:17:00
Biff
Jag läste en debatt recensenter emellan, om Carina Rydbergs "Den högsta kasten". Där var det precis omvända roller. DNs Jesus Alcalá totalsågade romanen, medan andra kvinnliga recensenter hyllade den. Rydberg själv deltog visserligen inte i debatten, men jag tycker ändå att den funkar som bra motbevis för någon slags könsnorm... tror det har med individer att göra snarare, att ta illa upp eller inte.
Inlägg #20: Postat: 2003-10-31 22:30:00
Sunny
Visst är detta att ta illa upp väldigt personligt. men man tänker kanske inte på att även författare som Ranelid, Jan Myrdal etc fortfarande kan vara sårbara eftersom de är så erkända? De borde kunna sätta sig över sånt tycker man? Minns Rydbergdebatetten.
O minns när Ingmar Bergman slog ner sin kritiker: han var osäker han.
Laddar...