Statsministerns härskartekniker

Inlägg #1: Postat: 2003-10-24 16:32:00
daniel.
Inte så att inte problematiken existerar, men när Maud skriver att GP använder dessa tekniker "medvetet" så tror jag inte på det. Jag tror inte Göran har läst på om dessa konstruerade "tekniker" och bestämmer sig för att nu ska jag använda mig av tekniken "Förlöjligande". Begreppet har väl knappast kommit till för att förklara medvetna strategier utan är en förenklad beskrivning av en del maktmäns stil gentemot andra; kvinnor och ungdomar.
Inlägg #2: Postat: 2003-10-24 16:33:00
daniel.
Och debatten känns lite om Maud slänger in lite feminstiska teorier för att få mer gehör och försöker få in klassisk politisk pajkastning i det feministiska finrummet.
Inlägg #3: Postat: 2003-10-24 21:57:00
weena
kanske har göran och billy "tagit samma kurs"....?
Inlägg #4: Postat: 2003-10-26 21:53:00
TERdON
Göran kanske inte använder teknikerna medvetet även om jag tvivlar på det - men han bör rimligtvis vara medveten om att de finns, och på vilka sätt de används för att trycka ner de grupper som man anser har mindre att säga till om - kvinnor, ungdomar eller vilka de nu kan tänkas vara....
Inlägg #5: Postat: 2003-10-26 21:53:00
TERdON
Och Daniel: Om Göran inte genom socialdemokraternas interna utbildningar fått lära sig vad härskartekniker är, så låt mig då döma ut deras ledarutbildningar totalt - jag har varit på kurser inom Centerpartiet där man noggrannt lärt ut vad härskartekniker innebär till CUF-ungdomar - inte för att de ska använda dem utan för att de ofta blir utsatta för dem! Om då Göran inte någon gång under sin politiska karriär fått motsvarande utbildning är det faktiskt lite skrämmande...
Inlägg #6: Postat: 2003-10-28 01:51:00
Greg
Kan inte härskartekniker användas av en som inte har makt också ?
Tex om Maud skulle klappat Göran på huvudet efter han pratat, så varför detta tjat att det bara drabbar kvinnor eller folk med mindre makt?
Inlägg #7: Postat: 2003-10-30 10:41:00
Jon B
Greg: Nej, dessa metoder att vara oförskämd och nedlåtande kallas för härskartekniker bara när de används av män, mot kvinnor.
Laddar...