|
Inlägg #1: Postat: 2003-10-22 16:11:00
|
|
Erik |
Som det är nu framtonar bildan av en ny underbar värld om bara USA/Israel böjde sitt huvud för majoritetens röst, majoriteten bildad av församlingen ett land- en röst.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-22 16:12:00
|
|
Erik |
Var det moraliskt försvarbara i det ligger undkommer mig. Liksom det försvarabara i att Israel är det enda land som år ut och år in får resolutioner riktade mot sig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-22 16:14:00
|
|
Erik |
Äh , vaffan..släpper det här. Blir ju bara så trött.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-22 18:45:00
|
|
Naseer |
Bli gärna trött, det ändrar tyvärr ingenting. Hade världen varit jämlik så hade inte bara Israel skitit i resolutionerna utan låtet andra länder göra detsamma. Som det är nu använder Israel och USA brott mot folkrätten och brott mot FN resolutioner som ett argument för att gå i krig. Och då borde väl det omvända gälla dessa två länder, bara rättvist, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-22 18:47:00
|
|
...forts. |
Det enda jag vill få fram är att Israel är den stat som har brutit mot mest FN-resolutioner och då borde de, i rättvisans namn inte hota andra länder för att -de- bryter mot resolutionerna. Alla ska ha samma utgångspunkt, oavsett var denna punkt ligger. Inget land är bättre än det andra, så enkelt är det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-23 09:07:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Borde inte palestinierna få en ny resolution mot sig varje gång en av deras självmordbombare dödar oskyldiga civila?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-23 10:29:00
|
|
Naseer |
Jo! Israel borde ta upp frågan i FN, fast de verkar inte alls vara intresserade av att arbeta på världsnivå mot terrorismen...
Palestina har varit bra på att ta upp israeliska felsteg, Israel borde lära sig något av det här och gå i samma fotspår.
Visst, vi kommer då att se ännu mer veton i säkerhetsrådet, men huvudsaken är att frågan kommer upp till diskussion.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-23 11:22:00
|
|
zico |
Thomas L. Aabo. Nej, Israel går inte till FN för att få en resolution som fördömer palestinska självmordsbombare. Israel brukar först skyller allt på Arafat. Sen ger Sharon order om att skipa rättvisa. Man bombar med USA tillverkade stridsflygplan och attackhelikoptrar palestinska bostadsområde. Man gör raketattacker mot bilar mitt i stan. Sedan gör de lite räder här och där, griper massa människor, skjuter lite stenkastande barn och avslutar med att rasera flera hundra hus.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-23 12:45:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Zico. Vad tycker du Israel ska göra då?
Tror du skulle kräva liknande vedergällning av regeringen i Rosenbad om skåningar började med bomber och kulor mot ockupationsmakten.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-10-23 14:04:00
|
|
Erik |
Men fatta att det är en truism att Israel bryter mot flest resolutioner, eftersom de får ojämförligt flest emot sig. Fatta att det inte är mycket till demokrati att ge syrien ordförandeskap i kommiten för mänskliga rättigheter.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-10-23 14:05:00
|
|
Erik |
Fatta att Israel som enda land får sin nationalism utdömd som rasistisk av FN, bosnien-serber, ruwandier, mugabe etc klarar sig utan problem.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-10-23 14:07:00
|
|
Erik |
Fatta att det är ett problem när man säger sig försvara en folkrätt där demokratier och diktaturer röstar på samma villkor, där länder alltid är viktigare än folk, där ett land av outgrundliga anledningar konstant kritiseras.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-10-23 14:09:00
|
|
Erik |
Diskussionen är så jävla tröttsam. Noll reflektion, noll fördjupning. Det enda intressanta är att få hacka på USA/Israel.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-10-23 14:09:00
|
|
Erik |
Det är intressantare att det är rättvist mellan länder oberoende av om dessa länder torterar sina innevånare eller ger dem bostadsbidrag än att fundera på vad som är rätt och rimligt.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-10-23 14:11:00
|
|
Erik |
Och tanken att Israel ska gå genom FN är ju absurd. Israel sitter inte i säkerhetsrådet och kommer aldrig att sitta där, det skulle den "demokratiska" generalförsamlingen aldrig godta till skillnad från Syrien, Egypten och andra hel och halvdiktatorer är ju Israel ett genuint ont land.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-10-23 14:16:00
|
|
Erik |
Och att väcka förslag i generalförsamlingen är ju lika absurd den. Israel har en till två röster med sig sin egen och USA. Det ändras varken när de lagvidrigt attackeras som under yom kippurkriget eller när deras ungdomar sprängs på diskotek. Brottets art är aldrig viktigas för FNs gf, bara förövarens identitet.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-10-23 14:17:00
|
|
Erik |
Arafat kan ju göma sig bakom att man inte har ett land och hävdar sig inte ha kontroll över sina mördare vilket ytterligare gör FN än mer tandlöst. Det kan ju ihjälbombade israeler trösta sig med...
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-10-23 17:33:00
|
|
Mike |
Väl talat! Skönt att du orkade trots allt. Kände precis samma trötthetskänsla som du inför denna genomskinliga retorik.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-10-23 21:12:00
|
|
Undrar bara.. vad vet jag.? |
Israel - NaziTyskland ? För mig verkar det som att Israel utövar precis samma sak som hände med judarna under andra världskriget, mörda 100-tals ja till och med 1000-tals människor, sen kommer ju muren, påminner den inte om Berlinmuren på något vis? Jag vet inte, jag frågar. sarkastisk eller inte, vad vet jag? Nazityskland återuppstår och får ett nytt ansikte...?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-10-24 08:07:00
|
|
Naseer |
Undrar bara.. Det är min största oro, många pratar om stackars USA och Israel, men jag kan inte sluta tänka, har majoritet så in i helsike fel? Eller är kritiken befogad? En vägg som i Berlin, apartheid som i Sydafrika - vad håller Israel på med? Och varför stöds de av det land som profilerat sig som ultra anti-facistiskt - USA?
|
| |