Inlägg #1: Postat: 2003-10-19 20:25:00
|
Biff |
inte för att systemet är dåligt, utan för att det inte passar honom själv. Sedan undrar jag hur man kan hitta så mycket i en bok som inte ens är speciellt "bra" typ "Hamiltons uppväxt"....
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-10-19 21:07:00
|
Yohannis Petersson |
Jag håller verkligen inte med dig. Erik Ponti gör fullkomligt rätt i att trotsa ett system som innebar mobbing och pennalism, mot honom och dom andra. Du kan väl inte försvara ett sådant skolsystem?
Vad tycker du i såfall om diktaturerna i världen?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-10-20 00:09:00
|
Biff |
Jag försvarar absolut inte skolsystemet på Stjärnsberg... men principen kan man undra över. Ponti sätter sig inte upp mot systemet för att eleverna på skolan mår dåligt, eller för att systemet är sjukt. Han gör det för att han personligen inte gillar det. Och visst, detta är ju en bok och han är hjälten, så det funkar. Men att applicera detta på verkligheten... nej, det går inte. Verkligheten är krångligare än så...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-10-20 13:15:00
|
Yohannis Petersson |
Ja, anser att går att göra i verkligheten också, men inte nödvändigtvis genom fysiska våldshandlingar. Ta exempel: skärgårdsbor som blivit upptaxerade p ga den orimliga fastighetsbeskattningen, är det fel av dessa människor att demonstrera och föra opinionsbildning mot det korkade skattesystem?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-10-20 13:19:00
|
Yohannis Petersson |
Dom sätter sig ju också emot ett system, som stora delar av sveriges medborgare tycker är "bra". Saken är ju den att det finns inget bra system, bara system som på ett eller annat vis överenskommer med samhällets normer. Tillbaka till Erik Ponti, skolsystemet var förnedrande mot alla eleverna, men Ponti var den som vågade trotsa sig själv, som elev och en av "offrena", mot sytemet.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-10-20 13:21:00
|
Yohannis Petersson |
Med ditt resonemang låter det som om du menar att bara för att dom flesta fick lida av pennalismen, borde inte Erik Ponti sättit sig emot det. Den attityden anser jag att dom med brist på civilkuragage och oförmåga att tala för sig själv, står för.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-10-20 13:34:00
|
Biff |
Nej absolut inte, man har rätt att demonstrera. Det jag reagerar på är att Erik Ponti bara är 15 år eller nåt. Han sätter sig upp mot något som han personligen tycker är fel. Och när man är 15 har man ju alltid rätt. Verkligheten är en annan. Tonåringar bygger 99 av sina åsikter på egoism, fördomar och rykten, och har alltså oftast fel. Ondskan utgjorde förstås den där sista procentenheten,
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-10-20 13:34:00
|
Biff |
men jag tycker man ska vara mycket försiktig med att uppmuntra verkliga ungdomar till att "tänka själva", med hänvisning till en thrillerförfattare.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-10-20 19:25:00
|
Yohannis Petersson |
Men snälla du:
Filmen eller boken, uppmuntrar väl inte ungdomar till använda våld?
Jag har väldigt svårt att tro det skulle vara Guillous syfte. Han levererar bara en självbiografisk roman om sin uppväxt, sedan är det läsarens sak att välja om han delar författarens teori eller inte. Även tonåringar är kapabla att avgöra en sådan sak.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-10-20 19:28:00
|
Yohannis Petersson |
Din attityd är väldigt moralisk, på ett för kränkande sätt mot individer på grund av att du begränsar en människa eller tonårings möjlighet till välja själv. Det var det Pontis styvfar gjorde, medan hans mamma passivt såg på och då fanns det bara en utväg till individuell frigörelse - från förtrycket: Med hjälp av våld.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-10-20 21:54:00
|
Biff |
Där har du rätt, varken boken eller filmen uppmuntrar till våld eller någonting överhuvudtaget. Jag tycker det är din artikel som uppmuntrar tonåringar att göra som Erik Ponti. Det är också den jag diskuterar. Angående tonåringars tankeverksamhet vet jag precis hur den fungerar. Har du någonsin pratat med en femtonåring som verkligen vet vad han vill? De som vet vad de vill heter Erik Ponti och finns i böcker.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-10-20 22:07:00
|
Biff |
Jag är förresten inte moraliserande. Jag försöker bara låta bli att romantisera tonåren. Jag anser dessutom att det är vuxnas plikt att ge råd åt de yngre. Något som jag inte tyckte att Erik pontis styvfar gjorde. När allt kommer kring vet unga nästa ingenting...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-10-20 22:33:00
|
Yohannis Petersson |
Är du inte moralist?
Hm, nu är du snarare fördömande. Visst är det vuxnas skyldighet, att i all välmening ge råd åt sina och till den yngre generation. Men de unga har också sin fulla rätt att välja själva. Hur vet du, eller jag, vad en femtonåring känner? De handlingar en tonåring begår, som avspeglar dennes känslor kanske inte uppfyller normen, av det samhälle vi vuxna tolerar. Men det är ändå den unge som gör sitt val.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-10-20 22:35:00
|
Yohannis Petersson |
Bara för att inte du skulle motsatt dig skolsystemet som Erik Ponti gjorde, innebär inte det att du har "rätt" och han gör "fel". Varje människa agerar utifrån sin situation, "rätt eller "fel", är en tolkningsfråga. Vem är vi två att döma ungdomarnas strategi att bli rättvist behandlade?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-10-20 22:36:00
|
Yohannis Petersson |
Nu avslutar jag den här konversationen.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-10-20 23:30:00
|
Biff |
Unga kommer alltid tycka att de blir orättvist behandlade. Frågan är bara vart gränsen för när de verkligen blir det går. Ungdomarna själva är inte förmögna att se den, utan det krävs oftast en vuxens engagemang. Problemet tycker jag är ordet "samhälle". Ett samhälle går ut på att leva och hjälpa varandra. Uppoffringar måste ibland göras.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-10-20 23:31:00
|
Biff |
I Ondskan var det ett "dåligt" samhälle enligt Guillou och mig. Det var också ett fiktivt och onyanserat samhälle. Verkligheten är mer komplex, det finns inte plats för hjältar, någon annan drabbas alltid. Därför ska man vara mycket säker på sin sak innan man aggerar och ungen som gör detta valet, är han verkligen det? Någon som har nåt att säga?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-10-21 16:35:00
|
Magnus Löwendahl |
Ja, en sak. Varför skriver du "Biff", som ändå lämnar så pass många tänkvärda kommentarer på denna sajt, aldrig själv någon artikel? Det framgår ju klart att du är pass skrivkunnig att du skulle klara det lika väl som någon annan.
|
|